سوزوکی
سوزوکی شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که تمرکز اصلی آن بر تولید خودروهای چهارچرخ محرک، خودروهای همهجارو، موتورسیکلتها، ویلچرها و طیف وسیعی از موتورهای درونسوز معطوف است.
تاسیس
این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط میشیوسوزوکی تأسیس شد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ ازنظر تعداد خودروهای تولیدی، بهعنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته شد. شمار کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۵٫۰۰۰ نفر اعلامشده، که در ۳۵ کارخانه تولیدی ، در ۲۳ کشور، همچنین در ۱۳۳ مرکز فروش، نمایندگیهای مجاز و توزیع قطعات یدکی آن، در بیش از ۱۹۲ کشور جهان، اشتغال دارند.
دفتر مرکزی شرکت سوزوکی در شهر هاماماتسو، استان شیزوئوکا، ژاپن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس توکیو معامله میشود. گروه فولکسواگن با در اختیار داشتن ۱۹٫۹٪ درصد از سهام این شرکت بزرگترین سهامدار آن به شمار میآید.
تاریخچه
۱۹۰۹ تا ۱۹۵۹
در سال ۱۹۲۹، میشیو یک دستگاه بافت پارچه جدید اختراع کرد، که به کشورهای خارجی نیز صادر شد. پس از آن این شرکت شروع به ابداع و ثبت اختراعاتش نمود و بیش از ۱۲۰ حق اختراع به نام خود ثبت کرد. دوره ۳۰ ساله اول این شرکت نیز به گسترش و تولید این ماشین آلات پیچیده اختصاص یافت.
اتومبیل های کوچک
سوزوکی بهرغم موفقیت در زمینه نساجی، به دلیل اشتیاق بالا و علاقه به تولیدات متنوع، در صدد تغییر کاربری کارخانه خود برآمد. او پس از بررسی فراوان سایر تولیدات و با توجه به نیاز آن زمان مردم، به این نتیجه رسید که تولید اتومبیلهای کوچک میتواند بهترین و عملیترین کار باشد.
این پروژه در سال ۱۹۳۷ شروع شد و پس از طی دو سال، سوزوکی چندین مدل اولیه مختلف ساخته بود. این خودروهای اولیه به وسیله موتورهای نوآورانه چهارسیلندر چهارزمانه با مایع خنککننده به حرکت درمیآمدند. این موتور با جابهجا کردن فقط ۸۰۰ سیسی از گنجایش موتور و با داشتن میل لنگ و جعبه دنده آلومینیومی، بیش از ۱۳ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
با شروع جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن تولید اتومبیلهای کوچک شهری را غیرضروری دانست و برنامهها با شکست مواجه شد، بنابراین شرکت به تولید منسوجات بازگشت. این تجارت با ورود کشتیهای حامل پارچه به ژاپن، بسیار ترقی کرد و آینده سوزوکی با افزایش سفارشات متعددی که از کارخانجات بومی دریافت میکرد، روشن شد، ولی این موفقیت دوام چندانی نیافت و بازار پارچه در سال ۱۹۵۱ سقوط کرد.
بازگشت
سوزوکی پس از این شکست، مجدداً تصمیم به بازگشت به خودروسازی گرفت. پس از جنگ، مردم ژاپن نیاز زیادی به یک وسیله نقلیه شخصی مطمئن و ارزان داشتند. تعدادی از کارخانهها شروع به تولید و عرضه موتورهای گازسوز قابل نصب بر روی دوچرخه کردند و او نیز اولین دوچرخه موتوردار خود، با نام پاور فری (به انگلیسی: Power Free) را تولید کرد. این دوچرخه دارای یک موتور دوزمانه ۳۶ سیسی، با قدرت یک اسب بخار بود، که قابلیت ویژهای نسبت به سایر موتورهای دوچرخه داشت.
این ویژگی دوچرخهسوار را قادر میساخت که موتور را به سه حالت مختلف تنظیم کند و بتواند با کمک موتور و بدون کمک آن رکاب بزند یا بدون رکاب تنها قدرت موتور را استفاده کند. این اختراع به قدری مورد توجه قرار گرفت، که دولت یارانه و کمک مالی بزرگی برای ادامه تحقیقات بر روی مهندسی موتورسیکلت به کارخانه سوزوکی اعطا کرد.
سوزوکی در سال ۱۹۵۳ با برنده شدن موتور دایموند فری ۶۰ سیسی کوچک خود در تپه نوردیهای کوه فوجی، به اولین پیروزی خود در مسابقات موتور سواری دست یافت که این پیروزیها، سالیان سال برای او ادامه داشت.
۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹
در سال ۱۹۶۱ کری و در ۱۹۶۵ نیز فرانتی ۸۰۰ عرضه شد. در ۱۹۶۷ نخستین کارخانه مونتاژ موتورسیکلتها در خارج از ژاپن، در کشور تایلند فعالیت خود را آغاز نمود. در سال ۱۹۶۸ کارخانه این شرکت در شهر ایواتا، شیزوئوکا تأسیس شد. سپس در اواخر همین سال از خودروی فرانتی رونمائی شد.
۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹
در ۱۹۷۱ کارخانهای دیگر در شهر تویوکاوا، آیچی راهاندازی شد، که در زمینه تولید موتورسیکلتهای متوسط و بزرگ فعالیت مینمود. در سال ۱۹۷۲ شرکت تولید قطعات در استان آکیتا ژاپن راهاندازی شد، که همانطور که از نامش مشخص است، وظیفه تأمین قطعات خودروهای ساخت این شرکت را بر عهده داشت. در ۱۹۷۳ اولین شعبه در انتاریو، کانادا افتتاح و شرکت «سوزوکی کانادا» تأسیس شد.
در سال ۱۹۷۷ خودروی دو در کروو عرضه شد، که در سال بعد مدل چهاد در همین مدل نیز ساخته و وارد بازار ژاپن شد. در ۱۹۷۸ اوسامو بهعنوان مدیر عامل اجرایی و جیتسوئیجیرو نیز بهعنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت منصوب شدند.
۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹
شرکت سوزوکی در سال ۱۹۸۰ با معرفی سه خودروی الکتریکی (هیبریدی)، در سیدنی، استرالیا نیز شعباتی راهاندازی کرد. در ۱۹۸۰ فروش این شرکت از مرز ۵۰۰ میلیارد ین گذشت و در پی آن، یک سال بعد یعنی در ۱۹۸۱ مشارکت خود را با شرکتهای خودروسازی جنرال موتورز و ایسوزو آغاز نمود.
در ۱۹۸۲ جنرال موتورز اقدام به خریداری ۵٫۳٪ درصد از سهام شرکت کرد. سال ۱۹۸۲ یکی از موفقترین سالها در تاریخ سوزوکی محسوب میشود. در اواسط این سال، شرکت قراردادی با شرکت پاکو امضاء و با مشارکت آن، شرکت پاک سوزوکی موتور را در شهر کراچی، پاکستان تأسیس نمود، سپس کارخانه مونتاژ خودروهای را در کراچی راهاندازی کرد.
همکاری با هند
سوزوکی همچنین در پی انعقاد قرارداد با دولت هند، یک شرکت در هندوستان با نام ماروتی تأسیس کرد. در اواخر سال ۱۹۸۲ نیز خودروی آلتو به بازار عرضه شد. در ۱۹۸۳ دومین کارخانه در شهر کوسای، شیزوئوکا ساخته شد، که در زمینه تولید خودروهای کامپکت فعالیت مینمود. در همین سال (۱۹۸۳) دو خودرو نیز طراحی و ساخته شدند که عبارتند از: مایتی بوی و سوییفت.
در ۱۹۸۴ ابتدا سوزوکی نیوزیلند، سپس فرانسه و آلمان بهعنوان شرکتهای تابعه این کمپانی تأسیس شدند. در ۱۹۸۸ اسکیود به تولید انبوه رسید و در ۱۹۸۹ اسکیود در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه گردید.
۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹
در سال مالی ۱۹۹۱ فروش سوزوکی از مرز ۱ تریلیون ین عبور کرد. در همین سال شرکت مگیار سوزوکی بهعنوان شرکت تابعه این کمپانی در مجارستان راهاندازی شد. در ۱۹۹۲ تولید خودروهای با مشارکت شرکت خودروسازی دوو در کره جنوبی آغاز گردید. در ۱۹۹۳ از مدلهای کاپوچینو و واگن آر رونمایی شد. در سال ۱۹۹۴ تولیدات شرکت تابعه ماروتی ، به یک میلیون دستگاه رسیده بود. در ۱۹۹۸ جنرال موتورز میزان سهام خود را در سوزوکی به ۱۰٪ درصد افزایش داد.
۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹
در سال ۲۰۰۰ جنرال موتورز اقدام به خریداری ۱۰٪ درصد دیگر از سهام سوزوکی نمود، که در مجموع مالک ۲۰٪ درصد از سهام این شرکت گردید. در سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه خودروی ژنو از آیرو رونمایی شد. شرکت سوزوکی در سال ۲۰۰۳ مقام اول تولید خودروهای کوچک ژاپن را از آن خود کرد و اولین خودروی کوچک هیبریدی خود را نیز تولید نمود. در سال ۲۰۰۶ سوزوکی دو مدل را به بازار خودرو جهانی عرضه کرد، نخست در نمایشگاه اتومبیل ژنو خودروی اسایکس۴، سپس در نمایشگاه اتومبیل نیویورک ایکسال۷. در سال ۲۰۰۸ نیز اولین موتورسیکلت انژکتوری خود را معرفی کرد، در همین سال جنرال موتورز سهام خود در سوزوکی را به ۳٪ درصد کاهش داد.
۲۰۱۰ تاکنون
در سال ۲۰۱۰ میلادی، گروه فولکسواگن ۱۹٫۹۰٪ درصد از سهام سوزوکی را خریداری کرد. اکنون سوزوکی نهمین خودروساز بزرگ جهان از لحاظ تیراژ تولید است و با داشتن بیش از ۴۵ هزار کارمند در سراسر جهان، ۳۵ کارخانه بزرگ در ۲۳ کشور جهان و ۱۳۳ مرکز توزیع و عرضه خودرو در ۱۹۲ کشور، درآمد سالانهای بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار دارد.
حضور در ایران
این شرکت در ایران با دو خودرو گرندویتارا و کیزاشی حضور پیدا کرد.
مدل های موجود این خودروسازی