رنو تالیسمان
مشخصات فنی تالیسمان
کشور تولید کننده | فرانسه |
نام خودرو | رنو تلیسمان |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس اتومبیل | D segment |
وزن | 1444 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 245/45 R 18 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 245/45 R 18 |
حجم موتور | 1618 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور پاشش مستقیم |
ظرفیت باک | 51 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 190 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 260 نیوتن متر در 2500 دور بر دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 117.4 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک دو کلاچه |
تعداد دنده (جلو) | 7 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی خنک شونده با هوا |
تعلیق جلو | مک فرسون جناغی |
تعلیق عقب | اکسل نیمه صلب |
نوع سیستم فرمان | برقی |
حداکثر سرعت | 225 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 7.7 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 7.5 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 4.6 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 5.6 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 6 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو – جانبی – پرده ای |
سیستم های پایداری و کمک راننده | ABS – EBD – ESP – ASR – BAS – TCS |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | کروز کنترل هوشمند، رادار بین خطوط و نقطه کور، هشداردهنده سرعت، رادار تابلوخوان ، چراغهای گردشی، نوربالای اتومات و سنسور |
نوع غربیلک | 3 شاخه لوکس و اسپرت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی، فرمان برقی |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه قابل تنظیم از صفحه نمایش |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی Bose مجهز به 13 بلندگو |
سیستمهای مولتی مدیا | صفحه نمایش 8.7 اینچی لمسی |
سیستم صندلیهای جلو | تنظیم برقی / دارای روکش چرمی / دارای ماساژور |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرمی / پشت سری های فعال در هنگام تصادف |
سیستم آیینه ها | آینه های جانبی برقی دارای گرمکن / تاشوی برقی / دارای راهنمای روی آینه |
سیستم شیشه ها | سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه جلو HUD، دارای سنسور باران |
سیستم های سقف | سقف شیشه ای پاناروما |
سیستم روشنایی جلو | دارای چراغهای زنون ، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن، سیستم چرخش دو گانه در سر پیچ ها، نور بالا اتوماتیک |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | حالت رانندگی ECO و Sport و Comfort |
سیستم های کمک رانندگی | دوربین 360 / سنسور پارک در جلو و عقب / اتوپارک |
رنو تالیسمان
رنو در سال ۲۰۱۶ سدان تالیسمان را به بازار معرفی کرد. تلیسمان سدان در سگمنت D قرار دارد که رقبای زیادی در آن حضور دارند. البته با افزایش روزافزون حضور شاسی بلندها در بازار، این کلاس خودرویی کمی دچار شوک شده است؛ اما نه بهاندازهای که نگرانکننده باشد. ازاینرو هنوز خودروسازان تمام توان خود را برای تولید خودرو در این کلاس به کار میگیرند که جدیدترین محصول رنو به نام رنو تالیسمان در آن حضور دارد.
خانوادگی اما جوان پسند
سدان خانوادگی و البته جوانپسند رنو تالیسمان با پیشرانههای متعددی در خارج از ایران عرضه میشود. اما تنها پیشرانهٔ قابل انتخاب برای ایران نسخهٔ ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر است. قلب تپندهٔ تالیسمان حجمی برابر با ۱.۶ لیتر دارد که به لطف استفاده از توربوشارژر، توان خروجی آن ۱۹۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور تولیدی آن ۲۶۰ نیوتنمتر در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه است.
این ارقام حکایت از پیشرانهای قدرتمند دارند که با توجه به قدرت کافی و همچنین در دسترس بودن بیشتر گشتاور تولیدی در دور موتور پایین، توانایی حرکتی بالایی به ارمغان میآورد.
چابک و پرتوان
با توجه به مشخصات فنی رنو تالیسمان ، با خودروی چابک و پرتوانی روبرو هستیم که قادر است در مدتزمان ۷.۶ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته تحقق این شتاب بدون داشتن جعبهدندهای سریع امکانپذیر نیست.
به این منظور رنو در تلیسمان از جعبهدندهٔ ۷ سرعتهٔ دو کلاچِ به نام EDC استفاده کرده است که سرعت تعویض دندهها در آن بسیار بالا است. این جعبهدنده نقطهٔ قوتی برای رنو تالیسمان محسوب میشود؛ دلیل این امر تعویض نرم، بدون ضربه، سریع و دقیق دندهها است که لذت رانندگی را دوچندان میکند.
مصرف سوخت پایین
اما نکتهٔ دیگری که در بحث فنی باید به آن اشاره کرد، میزان مصرف سوخت تلیسمان است. با توجه به حجم پایین پیشرانه و استفاده از توربوشارژر، مصرف سوخت کمتر از رقبا، چندان دور از دسترس نیست و طبق اعلام شرکت رنو، مصرف سوخت رنو تالیسمان در داخل شهر ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در خارج شهر نیز ۴.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
بدین ترتیب مصرف سوخت ترکیبی تلیسمان این سدان خوشچهره، رقم قابلتوجه ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مزیتی دیگر برای تلیسمان محسوب میشود. رنو تالیسمان همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و این بیانگر سیستم قوای محرکهٔ دوستدار محیطزیست است.
زبان طراحی جدید
برای اینکه بگوییم یک خودرو اروپایی است، طراحی خوب و پخته حداقل ملزومات هستند. رنو این کار را بهخوبی در رنو تالیسمان انجام داده است. زبان طراحی جدید رنو بهخوبی و زیبایی در این سدان خانوادگی پیادهسازی شده است. پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که تالیسمان در کلاس D خودرویی قرار دارد؛ اما بااینحال، تلیسمان کمی بزرگتر از رنو لاگونا و کمی کوچکتر از رنو لتیتود است که رنو تالیسمان را بین دو سگمنت D و E قرار میدهد.
نمای جلو
در نمای جلوی رنو تالیسمان شاهد چراغهای LED هستیم که با شکل C در دو طرف خودرو جلبتوجه میکنند. با توجه به زبان طراحی جدید، لوگوی رنو بزرگتر از قبل شده است که در نوع خود جالب است. البته شاید برخی از منتقدان بگویند طراحی جدید بیشتر از اینکه اروپایی باشد، به طراحیهای خودروسازان آسیای شرقی ازجمله کیا و هیوندای شبیه است؛ اما با نگاهی به برخی محصولات قبلی رنو، درمییابیم که زبان طراحی جدید تلیسمان گامی روبهجلو برای این خودروساز اروپایی محسوب میشود و بدون شک درفروش محصولات جدید رنو نقش بسزایی خواهد داشت.
نمای عقب
در نمای عقب رنو تالیسمان با چراغهایی از جنس LED روبرو هستیم که کشیده هستند و از هر دو طرف به سمت لوگوی رنو روی درب صندوقعقب ختم میشوند. دوربین دندهٔ عقب نیز به شکل جالبی درون لوگوی رنو جای گرفته است که باعث عدم شلوغی چهرهٔ عقب تلیسمان میشود. در پایین سپر عقب نیز دو خروجی اگزوز وجود دارند که فقط به خاطر ویژگیهای طراحی تعبیهشدهاند و هیچگونه خروجی اگزوز به آنها متصل نیست. البته همین سبک از طراحی، باوجود کاستن از زیبایی خودرو، منجر به عدم کثیفی سپر عقب در اثر خروج آلایندهها شده است.
نمای بغل
نمای کناری رنو تالیسمان در عین سادگی، هماهنگ و زیبا است. به علت خطوط شیبدار سقف تلیسمان ، بخش اعظمی از بدنهٔ خودرو زیر این قوس قرار میگیرد و باعث شباهت تالیسمان به سبک طراحی خودروهای کوپه همانند بیامو سری ۶ و مرسدس بنز CLS میشود؛ دلیل این شباهت، ستون C در این خودروها است که به علت ساختار کوپه، شیب بیشتری دارد. جزئیات طراحیشده روی گلگیرهای جلو که شبیه به هواکش است در کنار رینگهای زیبا، جذابیت بیشتری به این بخش از خودرو داده است.
طراحی داخلی
در داخل اتاقک رنو تالیسمان ، داشبوردی جدید و لوکس با پرداخت چوبی در نگاه اول فضای تأثیرگذاری به نمایش میگذارد. مواد استفادهشده در داخل اتاقک کیفیت بهمراتب بهتری نسبت به برخی رقبا دارند. نورپردازی داخل اتاقک، مانیتور بزرگ جهت سهولت کار کردن با آن، کیلومتر شمار دیجیتالی که با انتخاب حالتهای رانندگی تغییر رنگ میدهد، همگی دستبهدست هم دادهاند تا اتاقک رضایتبخش برای سرنشینان به ارمغان آورند.
شاید اتاقک رنو تالیسمان برای جوانانی که دوستدار هیجان هستند، خوشایند نباشد؛ اما این موضوع بهقدری حاد نیست که بگوییم خستهکننده است و با توجه به کیلومتر شمار دیجیتال و نورپردازی داخل اتاقک، رنو نیمنگاهی نیز به قشر جوان داشته است. هرچند جای خالی پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان، برای قشر رانندگان جوان به چشم خواهد آمد.
داشبورد
در برخی قسمتهای داشبورد از پلاستیک خشک استفادهشده است؛ اما اکثر اجزای تشکیلدهندهٔ اتاقک به روکش چرمی مزین هستند. فرمان تلیسمان نیز خوشدست است و حس خوبی به راننده القاء میکند. رنو در نظر داشته با طراحی لوکس و عدم استفاده از دکمههای کنترلی متعدد، فضایی آرام برای سرنشینان به ارمغان بیاورد.
جذاب و چشم نواز
بدنهای با طراحی جذاب و چشمنواز در کنار اتاقک آرام و لوکس، بزرگترین مشخصهٔ زبان طراحی خودروهای اروپایی است که رنو تالیسمان نیز بهخوبی آن را به همراه دارد. رنو با سدان تالیسمان بهخوبی ثابت کرد که توانایی توسعهٔ خودروهای جذاب و زیبا دارد. این خودرو قطعاً در بخش طراحی و در برابر رقبای قدرتمند آسیایی و آمریکایی خود، حرفهای زیادی برای گفتن دارد و شاید باکمی ارفاق بتوان رنو تالیسمان را پرچمدار بخش طراحی در کلاس D خودرویی دانست.
آپشن های بسیار
همانند سایر خودروهای موجود در کلاس سدان های خانوادگی، بسیاری از آپشنها و امکانات رفاهی در تالیسمان عرضه میشود. بهعنوانمثال میتوان به سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد که یکی از امکانات رفاهی روز دنیا محسوب میشود و رنو تالیسمان نیز از آن برخوردار است.
استارت دکمهای، حسگرهای پارک جلو و عقب، حالتهای رانندگی ECO، Sport و Comfort در کنار سیستم هشدار نقطه کور BSM، اتو پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار، ترمز پارک برقی و کروز کنترل تطبیقپذیر آپشنهای هستند که در طول رانندگی برای افزایش رفاه و ارتقاء تجربهٔ رانندگی، انجاموظیفه خواهند کرد.
سیستم فرمان برقی
رنو تالیسمان همچنین به سیستم فرمان برقی مجهز هست تا علاوه بر کاهش خستگی در سفرهای درونشهری، با تغییر رفتار خود در شرایط مختلف، منجر به افزایش لذت رانندگی شود. سقف پانوراما، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشهٔ جلو HUD، روکش چرمی صندلیها، ماساژور، حسگر نور و باران، سیستم تهویه مطبوع دوگانه و رینگهای ۱۷ اینچی، از دیگر امکانات رفاهی موجود در رنو تالیسمان هستند.
رنو در بخش سیستم سرگرمی و اطلاعاتی نیز امکانات متعددی در سدان خود تعبیه کرده است؛ سیستم چندرسانهای به همراه یک مانیتور ۸.۷ اینچی و ۱۳ بلندگو از برند BOSE، بهخوبی نیازهای کاربران در این بخش را تأمین خواهد کرد.
سیستم هندلینگ
اما یکی از امکاناتی که در رنو تالیسمان های واردشده به ایران وجود ندارد، سیستم 4Control است. این سیستم باعث فرماندهی همهٔ چهارچرخ در حین پیچیدن خودرو میشود. میزان چرخش چرخهای عقب نسبت بهسرعت خودرو متغیر است؛ در سرعتهای زیر ۹۰ کیلومتر بر ساعت، چرخهای عقب خودرو در جهت متفاوت با چرخهای جلو و به میزان ۲.۷ درجه میپیچند که باعث بهبود قدرت مانور و شعاع گردش در فضاهای تنگ میشود.
اما در سرعتهای بالای ۹۰ کیلومتر بر ساعت، چرخهای عقب همراستا با چرخهای جلو و به میزان یک درجه فرمان میپذیرند، که باعث بهبود هندلینگ و پایداری بیشتر تلیسمان در پیچها میشود. متأسفانه شرکت نگین خودرو (نمایندهٔ رسمی محصولات رنو در ایران) اعلام کرده است که خودروهای وارداتی به ایران مجهز به این سیستم نیستند. وجود سیستم چهارچرخ فرمانپذیری در رنو تالیسمان های وارده به ایران، میتوانست نقطهٔ قوت وبرتری این خودرو در برابر رقبای آن باشد.
ایمنی
رنو در بحث ایمنی برای رنو تالیسمان سنگ تمام گذاشته است. تجهیزاتی که برای افزایش ایمنی این خودرو بهکاررفته است شامل ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی خنک شونده و مجهز به سامانههای ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، کنترل پایداری خودرو ESP، کنترل هرز گردی ASR، ترمز اضطراری BAS و کنترل ترکشن TCS هستند. تالیسمان همچنین مجهز به ۶ ایربگ شامل نمونهٔ مقابل راننده و سرنشین جلو، جانبی و پردهای است که وظیفه حفاظت از سرنشینان تلیسمان در تصادفات را بر عهده دارد.
صندلی ها
با نشستن در صندلی راننده، آمادهٔ بررسی عملکرد رنو تالیسمان میشویم. صندلی راننده ارگونومی خوبی دارد و سرنشین را کامل در خود جای میدهد و حتی در سفرهای طولانی بدن را خسته نمیکند. فرمان خوشدست تالیسمان حس خوبی به راننده القاء میکند و با توجه به ابعاد شیشهٔ جلو و طراحی بخش جلویی تلیسمان ، دید نسبتاً مناسب است و تسلط خوبی برقرار است.
مجهز به توربوشارژر
پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری مجهز به توربوشارژر عملکرد نرمی دارد؛ با توجه به ساختار این نوع پیشرانهها، مقداری تأخیر توربو در آن مشاهده میشود؛ اما این مشکل خیلی محسوس نیست و بعد از مکث ناچیزی پیشرانه باقدرت بالا خودرو را به حرکت درمیآورد. بعد از شتابگیری خوب، خودرو به ترمزهایی نیاز دارید تا خودرو را به نحو احسن متوقف کنند؛ ترمزهای تالیسمان قابلاعتماد هستند و با اطمینان خاطر میتوان پدال ترمز را فشار داد که به راننده رنو تالیسمان اعتمادبهنفس میدهد.
عملکرد جعبه دنده
عملکرد جعبهدنده رنو تالیسمان بسیار رضایتبخش است و تعویض دندهها بهسرعت و به نرمی رخ میدهد، بهطوریکه در شتابگیریهای سریع نیز شمارا مأیوس نخواهد کرد. عملکرد پیشرانه و جعبهدنده با توجه به حالتهای رانندگی متغیر است و بسته به حالت انتخابی، بهترین عملکرد را خواهد داشت. اتاقک خودرو نیز بهخوبی عایقبندی شده است و صداهای آزاردهنده و اضافه وارد اتاقک نمیشوند که باعث سکوت اتاقک و آرامش بیشتر در طول رانندگی میشود.
سیستم تعلیق
عملکرد سیستم تعلیق رنو تالیسمان قابلقبول و رضایتبخش است. به لطف سیستم مکفرسون در جلو، اغلب ضربات وارده بهخوبی جذب میشوند؛ اما برخی ضرباتِ تیز به اتاقک منتقل میشوند. اما نکتهای که شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید، اکسل نیمه صلب عقب است که در این ردهٔ قیمتی کمتر استفاده میشود و عملکرد آن بهخصوص در مانورها نسبت به تعلیق چند اتصالی در ردهٔ پایینتری قرار دارد.
سواری راحت و آرام
رنو تالیسمان همانند سایر خودروهای فرانسوی، رانندگی آرام و راحتی برای سرنشینان فراهم میکند. پیشرانهٔ تلیسمان در کنار جعبهدندهٔ سریع، مجموعهای قابلاعتماد و ایده آل برای خودرویی در این کلاس فراهم کردهاند که تمامی نیازهای کاربران را بهخوبی پاسخگو خواهد بود. رنو تمام تلاش خود را بهکاربرده است تا تجربهٔ سواری راحت و آرامی در تالیسمان به ارمغان آورد؛ جایی که تولیدکنندگان ژاپنی و در رأس آنها تویوتا و هوندا، سلاطین بلامنازع آن هستند.