مزدا 3
مشخصات فنی مزدا 3
کشور تولید کننده | ژاپن |
نام خودرو | مزدا 3 |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس اتومبیل | C Segment |
وزن | 1265 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان | 5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو | 205/20 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب | 205/55 R 16 |
حجم موتور | 1999 cc |
نوع موتور | بنزین سوز |
تعداد سیلندرها | 4 |
تعداد سوپاپ ها | 16 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
محل قرار گیری موتور | موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی | انژکتوری پاشش چند نقطه ای |
ظرفیت باک | 55 لیتر |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 147.4 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 187 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) | 74 اسب بخار بر لیتر |
نوع جعبه دنده | اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده | کنسول میانی و پدالهای پشت فرمان |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع سیستم ترمز | روغنی با بوستر خلائی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو | دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب | دیسکی |
نوع سیستم تعلیق | مستقل برای هر چرخ |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | اتصال چندگانه ( مولتی لینک ) |
کمک فنرهای جلو | هیدرولیکی |
کمک فنرهای عقب | هیدرولیکی |
نوع سیستم فرمان | قدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
حداکثر سرعت | 210 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 9.2 ثانیه |
مصرف سوخت شهری | 10.7 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ایی | 7.9 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 8.4 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) | 6 عدد کیسه هوای ایمنی که شامل : 2 عدد برای راننده و سرنشین,2 عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,2 عدد پرده ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب |
سیستم های پایداری و کمک راننده | سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA |
سیستم های امنیتی و حفاظتی | قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده |
سیستم فرمان و هدایت پذیری | فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در 4 جهت به همراه روکش فرمان چرمی |
نوع غربیلک | سه شاخه اسپرت با طراحی جدید و روکش چرم |
سیستمهای تهویه مطبوع | سیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در 2 دمای متفاوت برای هر خروجی |
سیستم صوتی و تصویری | سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان ، دارای 6 بلند گو |
سیستمهای مولتی مدیا | کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو |
سیستم صندلیهای جلو | سیستم تنظیم صندلی راننده در 4 جهت دستی به همراه گرمکن صندلی های جلو . وقابلیت تنظیم دما در 5 دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه |
سیستم صندلیهای عقب | دارای روکش چرمی و 3 عدد پشت سری قابل تنظیم |
سیستم آیینه ها | آیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار ، به همراه چراغ راهنما بر روی آیینه و گرمکن |
سیستم شیشه ها | شیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده |
سیستم های سقف | سانروف |
سیستم روشنایی جلو | چراغ Bi-Xenon به همراه قابلیت اتوماتیک روشن و خاموش شدن و مه شکن ، تنظیم کاملا اتوماتیک با افق ، چرخش همزمان چراغها داخل پیچ به همراه شیشه شوی چراغهای جلو |
سیستم روشنایی عقب | چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن |
سنسورهای پیش فعال | سنسور باران |
سیستم های کمک رانندگی | کروز کنترل ، کامپیوتر سفر |
مزدا 3
مزدا 3 یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نسل اول آن در سال 2003 معرفی و به بازار عرضه شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید میرسد. آخرین نسل در سال 2013 معرفی شد و از 2014 هم راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد. این نسل به بازار کشورمان راه پیدا نکرد و علیرغم موفقیت احتمالی، بهمن موتور هنوز تصمیم به وارد کردن و یا تولید آن نگرفته است.
نسل دوم
ما در اینجا در مورد نسل دوم مزدا 3 صحبت میکنیم که از سال 2009 معرفی و عرضه شد و گروه بهمن از سال 1389 تولید آن را در ایران آغاز کرد. مدل جدید با استقبال بی نظیری روبهرو شد و اکنون هم چندین سال از تولید آن میگذرد و حتی نسل جدید وارد نشده، فروش بالایی را تجربه میکند.
نسل اول
نسل اول در سال 2003 معرفی شد تا جایگزین مزدا 323 باشد. البته مزدا 3 یک خودرو کاملا جدید بود و هیچ شباهتی به 323 نداشت. مزدا زبان طراحی جدیدی را برای محصول محبوب خود انتخاب کرد و اتفاقا عملکرد خوبی هم از خود نشان داد. در نسل دوم، مزدا سعی کرد تا کلیت طراحی خودرو را حفظ کند و بیشتر یک بهروزرسانی اما کلی را برای آن اعمال کرد. چراغها به کلی تغییر کردند و نمای جلو خودرو با وجود جلو پنجره بزرگتر، شکل بهتری پیدا کرده است.
نسل سوم
البته این روند در تولید نسل سوم ادامه پیدا نکرد و مزدا زبان طراحی جدید خود را برای ساخت نسل سوم این خودرو به کار برد. این خودرو در تمامی نسلها طراحی جوان پسندی داشته و در کشور ما هم کاملا مورد توجه خریداران جوان قرار گرفته است.
حضور مزدا 3 در ایران
مزدا 3 جدید در ایران همچنان بر روی خط تولید قرار دارد و باوجود اینکه چند سال از توقف تولید آن در بازارهای جهانی میگذرد، در ایران همچنان به عنوان یک خودرو پرفروش شناخته میشود. البته این خودرو در دو مدل سدان و هاچبک تولید میشود و مدل هاچبک هم در ابتدا در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت اما کمی بعد از فروش نه چندان خوب، از سبد محصولات گروه بهمن حذف شد.
طراحی داخلی
طراحی کابین مزدا 3 جدید، مدرن و به روز است و در مدلهای فول یعنی تیپ 4، یک نمایشگر در مرکز داشبورد آن دیده میشود. متریال به کار رفته در داشبورد از جنس پلاستیک باکیفیت است ولی برای صندلیها از روکش چرم استفاده شده. به علاوه صندلیها به ویژه در جلو کاملا شما را در برمیگیرند و ارگونومی خوبی دارند.
تجهیزات رفاهی
مزدا 3 در فولترین مدل تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی را در اختیار شما قرار میدهد که از جمله آنها میتوانیم به 6 عدد کیسه هوا، سیستم صوتی حرفهای با 6 بلندگو، گرمکن صندلیهای جلو، چراغهای جلو هالوژنی به همراه تنظیم ارتفاع نور و چرخش در پیچها و سیستم شست و شو، کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان اشاره کنیم.
موتورهای مختلف
مزدا 3 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود ولی در ایران تنها یک قوای محرکه برای آن در نظر گرفته شد. این موتور حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 145 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در همراهی با جعبه دنده عملکرد خوبی از خود نشان میدهند و جعبه دنده پاسخگویی بالایی دارد. البته این خودرو با مشکلاتی هم در سواری روبهرو است که شایعترین آنها، کشیدن کف خودرو به زمین است. این اتفاق اگر وزن خودرو بالا برود رخ میدهد و به ویژه در خیابانهای پر از اشکال کشورمان آزاردهنده است.
قطعات یدکی مزدا 3
البته مزدا 3 یک ایراد دیگر هم دارد و آن هم گران بودن برخی قطعات آن است. به عنوان مثال چراغ جلو که از تکنولوژی خاصی بهره میبرد، قیمتی چندین میلیونی دارد و مالکان باید مراقبت اینگونه قطعات باشند.
قیمت
مزدا 3 یک جهش بزرگ را در قیمت تجربه کرد و در حال حاضر با قیمتی بسیار بالا در بازار در نسخههای صفر کیلومتر به فروش میرسد. این خودرو، خودرویی کم استهلاک است و بازار دست دوم بسیار خوبی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین گزینهها در این کلاس به شمار میرود.