مازراتی کواتروپورته

کواتروپورته

مشخصات فنی مازراتی کواتروپورته

کشور تولید کنندهایتالیا
نام خودرومازراتی کواتروپورته 2003-2013
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلF Segment
وزن1990 کیلو گرم
تعداد فضای سرنشینان4
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو245/45 ZR 18
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب285/40 ZR 18
حجم موتور4244 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها8
تعداد سوپاپ ها32
آرایش قرار گیری سیلندرهاخورجینی V شکل
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک90 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)396 اسب بخار در 6750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)460 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)94.2 اسب بخار به لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل عقب
نوع سیستم ترمزدارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلوجناغی دوبل
تعلیق عقباتصال چندگانه ( مولتی لینک )
کمک فنرهای جلوکمک فنرهای هیدروپنوماتیکی
کمک فنرهای عقبکمک فنرهای هیدروپنوماتیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی الکتریکی و حساس به سرعت
حداکثر سرعت270 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)6 ثانیه
مصرف سوخت شهری19.6 لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی12.4 لیتر در 100 کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت16.8 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجهز به 12 کیسه هوای ایمنی که شامل :جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر ، پرده ای جلو و عقب
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS , EPB , MSP , ASR , EBD , ASR , MSR
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید ، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار ، دارای سیستم دزدگیر به همراه آژیر ، کاپوت فعال در هنگام تصادف
سیستم فرمان و هدایت پذیریقدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت
نوع غربیلک3 شاخه لوکس و اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت برقی ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی ، گرمکن سفارشی
سیستمهای تهویه مطبوعدارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک جلو و عقب مجزا ، کانالهای تهویه هوا بر روی کنسول میانی ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی حرفه ای با قابلیت پخش CD ، دارای ساب ووفر داخلی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable
سیستمهای مولتی مدیادارای نمایشگر6.5 اینچی چند منظوره لمسی به همراه موس چند کاره در کنسول میانی جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای سیستم پخش DVD ، دارای سیستم GPS ، قابلیت تبدیل به : نشانگر اطلاعات خودرو ، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق ، نشانگر سیستم حرکتی خودرو ، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده ، سیستم مالتی مدیا برای سرنشینان عقب سفارشی
سیستم صندلیهای جلودارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 14 جهت و دارای سیستم حافظه صندلی و آیینه ها ، دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر ، سرد کن سفارشی ، حافظه یکپارچه تنظیم صندلیها سفارشی ، تودوزی کامل چرم طبیعی سفارشی ، ماساژور سفارشی
سیستم صندلیهای عقبتودوزی چرم طبیعی سفارشی ، گرمکن و سرد کن صندلیهای غقب سفارشی ، سیستم ماساژور سفارشی
سیستم آیینه هاآینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، دارای چراغهای روشنایی بر روی آینه ها ، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی حافظه سفارشی
سیستم شیشه هاتنظیم برقی تمام پنجره ها ، بخار زدای اتوماتیک شیشه ها ، سیستم یخ زدای برف پاک کن ، شیشه های سولار ، پرده عقب ، سقف پانوراما سفارشی
سیستم های سقفدارای شانروف چند حالته با حالت ایمنی
سیستم روشنایی جلوچراغهای جلو زنون ، دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها ، مجهز به سیستم تعقیب نور چراغهای جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب ، سیستم چرخش در سر پیچها
سیستم روشنایی عقبچراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعالمجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها
سیستم های کمک رانندگیسیستم پیش اخطار خواب آلودگی ، سیستم دید نقطه کور ، سیستم رادار ، سیستم محدودیت سرعت ، قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک درب صندق عقب با سیستم ایمنی ، مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، دوربین دید عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل ، سیستم کم کردن باد تایرها ، دوربین نقاط کور و رادار نقاط کور ، سیستم تعقیب خطوط سفارشی

مازراتی کواتروپورته

مازراتی کواتروپورته در کلاس سدان های لوکس و مجلل قرار دارد. رقیب اصلی این سدان ایتالیایی دو برند معروف آلمانی یعنی مرسدس بنز S کلاس و بام و سری 7 است. اگر بخواهیم رقیب دیگری را برای این مازراتی در نظر بگیریم می‌توانیم به لکسوس LS اشاره‌کنیم.

این خودرو در نوامبر سال 2012 تولید و در سال 2013 روانه بازار شد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در مازراتی کواتروپورته جدید استفاده از پیشرانه جدید توئین توربو است. مالک این سدان لوکس خودرو خود را باقیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان خریداری کرده است.

تغییرات در طراحی

طراحی این خودرو تغییر قابل‌توجهی داشته است. برخی از علاقه‌مندان به خودرو طراحی نسل قبلی را بیشتر می‌پسندند و برخی دیگر نیز از طراحی کواتروپورته جدید خرسند هستند. ظاهر خودرو در عین ذات لوکس آن حسی اسپرت را نیز به بیننده القا می‌کند. پس‌نیازی نیست که برخوردتان را با دیگران خشک و سنگین کنید. مازراتی کواتروپورته جدید از همه نظر قابل‌تقدیر و تحسین است، فقط باید هدفتان را از خرید  این خودروی میلیاردی مشخص کنید. رانندگی اسپرت یا رانندگی آرام و باپرستیژ. کواتروپورته تمام سلیقه‌های رانندگی با سدان لوکس را برایتان به همراه دارد.

انقلابی در طراحی

لورن زو روماسیوتی طراح اصلی نسل ششم مازراتی کواتروپورته به همراه Marco Tencone خودرو شاسی‌بلند کانسپت Kubang را برای مازراتی طراحی کرد. خودرویی که انقلاب جدیدی در طراحی محصولات مازراتی به همراه داشت.

بعدازآن روماسیوتی نسل ششم مازراتی کواتروپورته را با ظاهری بسیار متفاوت معرفی کرد. خودرویی که طراحی آن با دیگر محصولات تولیدی مازراتی تفاوت داشت و زیبایی و تجمل‌گرایی در آن به‌راحتی قابل احساس بود. مازراتی گیبلی نیز از دیگر شاهکارهای طراحی لورن زو روماسیوتی است. گیبلی در سال 2014 وارد بازار شد.

نمای جلو مازراتی کواتروپورته

طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره حس یک خودروی خنگ یا ناراحت را به شما القا می‌کند. اما در نسل جدید کواتروپورته این موضوع به سبب طراحی چراغ‌های کشیده و سپر پهن به همراه  جلوپنجره بزرگ کاملاً حس یک خودروی آماده برای مبارزه را احساس می‌کنید. در نسل قبلی کاپوت خودرو با توجه به پیشرانه 8 سیلندر تا حدودی کوچک‌تر طراحی‌شده است. در مازراتی کواتروپورته جدید همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید کاپوت بخش عمده‌ای از جلوی خودرو را پوشانده است و در اطراف گلگیرها و چراغ جلو امتدادیافته است.

نمای کناری

در قسمت کناری نیز ارتفاع شیشه‌ها کاهش‌یافته و تا حد قابل‌توجهی قوس‌دار طراحی‌شده است. در کواتروپورته جدید رینگ‌های متنوع‌تری برای مشتریان در نظر گرفته‌شده. چهار نوع رینگ مختلف در ابعاد 19 تا 21 اینچ.

اگر از نمای کناری به مازراتی کواتروپورته قدیمی نگاه کنید تنها حس یک خودروی لوکس به شما القا می‌شود، اما در کواتروپورته جدید به خاطر طراحی خاص و همچنین باریک بودن شیشه‌ها و خط کمر قوس‌دار حس و حال خودرویی لوکس و اسپرت برایتان تداعی خواهد شد.

یکی دیگر از تغییرات در مازراتی کواتروپورته جدید استفاده از شیشه سوم یا همان به‌اصطلاح لچکی برای سرنشینان عقب است. در کواتروپورته جدید راهنمای کنار گلگیر و عبارت Pininfarina حذف‌شده است. هواکش‌های سه‌تایی گلگیر جلو و نشان برند مازراتی در انتهای ستون C ازجمله شباهت‌های هر دو نسل به‌حساب می‌آید.

موتور

مازراتی علاوه بر طراحی جدید و خاص محصول خود از یک پیشرانه جدید نیز در این مدل استفاده کرده است. کواتروپورته جدید با دو پیشرانه 6 و 8 سیلندر خورجینی عرضه می‌شود. اما تنها مدل GTS از پیشرانه 8 سیلندر 3.8 لیتری بهره‌مند است. دیگر مدل‌های کواتروپورته از پیشرانه 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری توئین توربو برخوردار هستند. حجم دقیق این پیشرانه 6 سیلندر 2979 سی‌سی است. در 5500 دور بر دقیقه  410 اسب بخار قدرت و در بین 1500 تا 5000 دور بر دقیقه نیز 550 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

شتاب

شتاب صفرتا صد این مدل نیز 1/5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 284 کیلومتر در ساعت است. اما نسل پنج کواتروپورته با پیشرانه 8 سیلندر 2/4 و 7/4 لیتری عرضه شد. پیشرانه 4.2 لیتری تنها 395 اسب بخار و 460 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه 4.7 لیتری نیز 433 اسب بخار قدرت و 490 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جدای از مشخصات فنی، طراحی درپوش پیشرانه نیز در نسل ششم به زیبایی صورت گرفته است و شلوغی و در هم بودن نسل پنجم را ندارد.

نسل ششم مازراتی کواتروپورته

اگر نوشته Maserati را از انتهای خودرو برداریم، به‌غیراز اگزوزهای دوتایی در طرفین سپر دیگر هیچ‌وجه تشابهی بین نسل پنجم و ششم مازراتی کواتروپورته پیدا نخواهید کرد. طراحی عقب کواتروپورته به‌کلی دستخوش تغییرات اساسی شده است. خبری از چراغ‌های مربعی شکل نیست. چراغ‌های عقب برخلاف نسل پنجم که مربعی بودند و یک‌تکه، به‌صورت کشیده و دوتکه طراحی‌شده‌اند. چراغ‌هایی که ازنظر طراحی هماهنگی قابل قبولی با چراغ‌های جلودارند. در کواتروپورته جدید محل نصب پلاک حذف‌شده و در صندوق‌عقب به‌صورت یکدست طراحی‌شده است.

طراحی اتاق مازراتی کواتروپورته

در اتاقک همه‌چیز عوض‌شده به‌غیراز آرم سه‌شاخه مازراتی روی فرمان. اتاقک مازراتی کواتروپورته قدیمی تا حد قابل‌توجهی شلوغ طراحی‌شده است. استفاده از دکمه و ادوات مختلف در سرتاسر اتاقک حتی در دو طرف پشت فرمان و روی غربیلک، اتاقک شلوغی را برای راننده و سرنشینان تداعی می‌کند. اما درون اتاقک کواتروپورته جدید همه‌چیز فرق کرده است. ترکیب  چوب و چرم  جلوه‌ای لوکس به اتاقک بخشیده. در طراحی داخلی کواتروپورته تا آنجایی که امکانش بود دکمه‌های اضافی حذف‌شده است.

کنسول

کنسول مرکزی در مازراتی کواتروپورته جدید دارای ظاهری لوکس و ساده است. در این مدل جعبه‌دنده 8 سرعتِ ساخت ZF جایگزین جعبه‌دنده 6 سرعتِ شده است. همچنین در کنار اهرم دنده دکمه‌های مختلفی برای سبک رانندگی در نظر گرفته‌شده است. با فعال کردن این دکمه‌ها هم می‌توانید صدای خروجی اگزوز را تغییر دهید و هم میزان نرمی و خشکی سیستم فنربندی و فرمان را تنظیم کنید.