فولکس واگن تیگوان

تیگوان

مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان

کشور تولید کنندهآلمان
نام خودروفولکس واگن تیگوان 2000توربو 2016-2020
کلاس بدنهشاسی بلند
کلاس اتومبیلJ Segment

وزن1650 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو255/40 R 19
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب255/40 R 19
حجم موتور2000 cc
نوع موتوربنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
ظرفیت باک53 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)180 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)320 نیوتون متر در 3950 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)90 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهاتوماتیک دو کلاچه
تعداد دنده (جلو)7
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی و پدالهای پشت فرمان
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو چهار چرخ محرک
نوع سیستم ترمزمجهز به abs 4 کاناله
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقمستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبمستقل چند اتصالی
کمک فنرهای جلو
کمک فنرهای عقب
نوع سیستم فرمانبرقی با قابلیت سفت شدن در سرعت بالا
حداکثر سرعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)7.7 ثانیه
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت7.4 لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 6
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )9 عدد- راننده-سرنشین جلو- جانبی برای سرنشینان جلو و عقب-پرده ای در دو طرف و زانوی راننده
سیستم های پایداری و کمک رانندهESP همراه با trailer stabilization-:نترل سرعت در سراشیبیHDC-اتو هلد
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستم هشدار خواب آلودگی راننده-مجهز به سیستم ورود وبدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریفرمان دارای سیستم کمکی برقی
نوع غربیلک3شاخه مجهز به کلید های مولتی مدیا
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع سه‌گانه با فیلتر ضد آلرژی
سیستم صوتی و تصویریمجهز به ورودی های aux-usb
سیستمهای مولتی مدیامجهز به صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی
سیستم صندلیهای جلوبرقی 12 حالته مجهز به حافظه-مجهز به روکش چرمی دارای گرمکن
سیستم صندلیهای عقبصندلی های متحرک و تاشوی عقب دارای گرمکن
سیستم آیینه هاآینه های جانبی برقی و تاشو همراه با گرمکن-میز پذیرایی
سیستم شیشه هاشیشه های سولار و دودی
سیستم های سقفمجهز به سقف پانوراما
سیستم روشنایی جلوچراغ های LED به همراه دی لایت
سیستم روشنایی عقبLED
سنسورهای پیش فعالسنسور نمایشگر باد لاستیک TPMS-درب صندوق اتوماتیک هوشمند-صفحه کیلومتر دیجیتال-هداپ
سیستم های کمک رانندگیمجهز به سیستم کمکی پارک به همراه سنسور کنترل فاصله-دوربین 360 درجه-کروزکنترل-اتوهلد-درایو مد-سیستم کنترل انتقال قدرت 4motion drive-

فولکس واگن تیگوان

فولکس واگن تیگوان ،تلفیقی از یک سبک طراحی اسپرت با ویژگی‌های لوکس، در زبان طراحی فولکس‌واگن دیده می‌شود؛ موضوعی که در دیگر محصول مشهور این برند، یعنی سدان پاسات نیز وجود دارد. در تیگوان جدید، حس انتقام‌جو در چراغ‌های تقویت‌شده است، درحالی‌که باابهت و تا حدودی اشرافی به نظر می‌رسد.

پهنای بدنه، ۳ سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد؛ اما فاصلهٔ استاندارد کف خودرو تا سطح زمین، به همین میزان کمتر شده که نشانهٔ عزم فولکس‌واگن برای تولید یک خودروی کاربردی و راحت است؛ حتی اگر بهترین گزینه برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده نباشد.

تحت تاثیر آئودی

ازنظر کارشناسان، طراحی تیگوان تحت تأثیر محصولات مشهور آئودی قرارگرفته است. مدل جدید این خودرو، با ریل‌های باربند روی سقف، جلوپنجرهٔ سه‌بخشی و یک سپر کاملاً اسپرت ارائه می‌شود که زیبایی تیگوان را افزایش می‌دهد. ازنظر ظاهری، تیگوان در دو نسخهٔ استاندارد و R-Line تولید می‌شود که نوع دوم، اسپرت تر است و با سپر خاص خود، همراه با رینگ‌های اختصاصی ۲۰ اینچ، قابل سفارش خواهد بود.

زاویه شیب قابل حرکت برای تیگوان، با توجه به‌اندازهٔ سپر جلو و دیگر مشخصات ظاهری، ۱۸.۳ درجه است که البته عدد بالایی نیست؛ اما فولکس‌واگن می‌تواند با ارائهٔ پکیج آپشن‌های آفرود، سپر مخصوصی روی تیگوان نصب کند که زاویهٔ پیمایش آن را به ۲۵.۶ درجه می‌رساند.

نمای روبرو

در نمای روبرو، خطوط روی جلوپنجره، کاملاً هماهنگ و در راستای چراغ‌های اصلی هستند. حتی نوار LED مربوط به روشنایی روز هم با شیوه‌ای هنرمندانه در امتداد این قسمت قرارگرفته است. داخل سپر هم به قرینهٔ چراغ‌ها، فضاهای خالی پیش‌بینی‌شده تا زیبایی تیگوان افزایش یابد. طبق رویهٔ معمول در سبک طراحی محصولات فولکس‌واگن، بخش جلوی تیگوان هم یکنواخت و به‌دوراز افراط‌گرایی است.

قسمت زیادی از سپر، دارای فضای خالی مناسب جهت عبور هوای موردنیاز پیشرانه و دیگر قطعات فنی است؛ درحالی‌که چراغ مه شکن یا هر تجهیز دیگر که خیره‌کنندهٔ چشم بیننده باشد، در آن دیده نمی‌شود. حتی خطوط حجم دهندهٔ روی کاپوت نیز کاربردی و نسبتاً ساده هستند. طراحی هنرمندانه و البته میانه‌روی فولکس‌واگن در تیگوان، نشانه‌ای دیگر از تلاش این برند محبوب در ساخت یک محصول مردمی و موردقبول ملت‌ها در سرتاسر جهان است.

نمای جانبی

نمای جانبی فولکس واگن تیگوان ، از سادگی بیشتری در مقایسه با بخش روبرو استفاده می‌کند؛ هرچند که خطوط صاف روی در، یکنواختی آن را کاهش داده است. خط اول از انتهای چراغ جلو تا زیر پنجره‌ها دیده می‌شود و خط دیگری نیز باگذشت از دستگیره‌های روی در، به سمت چراغ‌های عقب می‌رود. حجم دهی بدنه در گلگیرها، با حداقل هیجان انجام‌شده است و همراه با قابی از پلاستیک، که در قسمت رکاب‌ها وجود دارد، سادگی و غیر لوکس بودن تیگوان در این بخش را تأیید می‌کند.

نوار براق فلزی، پیرامون پنجره‌ها کشیده شده است که نقش زیادی در متمایز کردن شیشه‌ها از باقی بدنه دارد. استفاده از نوار باریک فلزی، در رکاب تیگوان هم دیده می‌شود که در کنار قطعات پلاستیکی، نشانه‌ای دیگر از تلاش فولکس‌واگن برای کاهش هزینه‌های تولید این خودرو است.

نمای پشت فولکس واگن تیگوان

در قسمت عقب، فرم چراغ‌های اصلی حالت مناسبی دارد و برای یک خودروی کراس اوور، جذاب به نظر می‌رسد. حجم دهی به این بخش، منحصر به امتداد گلگیر تا بالای سپر است که در صندوق را از باقی بدنه، متمایز می‌کند. شیشهٔ عقب هم‌اندازهٔ قابل‌قبولی دارد و هماهنگ با دیگر اجزاء دیده می‌شود. نوار فلزی براق، مشابه آنچه در رکاب‌های جانبی به‌کاررفته است؛ روی سپر و محل اتصال بخش پلاستیکی به بدنهٔ اصلی وجود دارد که چراغ‌های باریک هشداردهنده را شامل می‌شود.

ابعاد

ابعاد تیگوان شامل، طول ۴.۴۲۶ متر همراه با عرض ۱.۸۰۹ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۶۵ متر است که بافاصله محورهای ۲.۶۰۴ متر ارائه می‌شود. کف خودرو تا سطح زمین، نزدیک به ۲۰ سانتیمتر فاصله دارد؛ اما در نسخه‌های دو دیفرانسیل، اندکی بلندتر است. چهار مدل تیگوان شامل ترند لاین، کامفورت‌لاین، های لاین و آر-لاین، ازنظر آپشن‌های ظاهری متفاوت هستند و هنوز مشخص نیست که با کدام جزئیات، به ایران وارد خواهند شد.

طراحی داخلی

با ورود به فولکس‌واگن تیگوان، نمایی مدرن به چشم می‌خورد که سرشار از فناوری و تا حد زیادی، اسپرت به نظر می‌رسد. نمونه‌های تیگوان با داشبورد دورنگ، جذابیت بیشتری خواهند داشت که احتمالاً در نسخه‌های گران‌تر و همراه با آپشن‌های بالا، قابل‌استفاده است.

حتی در ارزان‌ترین مدل تیگوان هم نمایشگر ۵ اینچ و امکانات پخش چندرسانه‌ای وجود دارد؛ اما پنل پشت فرمان در نمونهٔ پایه، عقربه‌ای و سنتی خواهد بود. استفاده از نمایشگر عریض ۱۲.۳ اینچ برای دور موتور، سرعت لحظه‌ای و دیگر اطلاعات فنی پشت فرمان، گزینه‌ای سفارشی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که نمایشگر لمسی میان داشبورد هم می‌تواند از نمونهٔ ۸ اینچی باشد.

طراحی نسل جدید

طراحی نسل جدید تیگوان، نزدیک به ۳ سانتیمتر فضای بیشتر در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد که اهمیت زیادی در افزایش راحتی اتاقک دارد. این خودرو، از هر نظر جادار و فضای اتاقک هم از لبهٔ در تا پشت صندلی عقب، حدود ۴۷ سانتیمتر است که ایدئال به نظر می‌رسد. با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، طول وسایل قابل‌حمل با تیگوان، به مرز ۱۵۰ سانتیمتر افزایش می‌یابد. حجم مفید صندوق، ۶۱۵ لیتر برآورد می‌شود و با جمع شدن صندلی‌ها، به ۱, ۶۵۵ لیتر می‌رسد.

نمایشگر

قسمت مربوط به نمایشگر اصلی و مجرای تهویهٔ هوا، کاملاً طراز و افقی نیست. این بخش همراه باکمی برجستگی نسبت به دیگر اجزاء داشبورد ارائه می‌شود؛ درحالی‌که حالتی خوابیده و متمایز از دیگر طرح‌های متداول در خودروهای امروزی دارد.

نوار باریک کروم، با وسواس خاصی در اتاقک تیگوان استفاده‌شده است و پیرامون قسمت‌های عبور هوا، پنل پشت فرمان، کلیدهای نمایشگر و دسته‌دنده دیده می‌شود. حتی دستگیرهٔ داخلی در هم فلزی و براق است، ضمن اینکه پوشش چرم مصنوعی، هماهنگ با صندلی‌ها، در قسمت‌های مختلف تودری، ارزش طراحی اتاقک تیگوان را نشان می‌دهد.

پیشرانه های مختلف

طبق معمول محصولات فولکس‌واگن، طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزلی برای هر مدل قابل سفارش است. تیگوان هم با ۸ نوع پیشرانهٔ متفاوت عرضه می‌شود که حق انتخاب علاقه‌مندان در بازار جهانی را افزایش می‌دهد. با توجه به استاندارد نه‌چندان خوب گازوئیل ایران و بی‌علاقگی بازار کشور به خودروهای دیزلی، به بررسی نمونه‌های بنزینی تیگوان می‌پردازیم که ۴ نسخه از سری TSI را شامل می‌شود.

سیستم دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک، برای تمامی مدل‌های تیگوان با پیشرانه‌های مختلف قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتهٔ دستی، ۶ سرعتهٔ خودکار و ۸ سرعتهٔ خودکار، در نمونه‌هایی با پیشرانه‌های متفاوت وجود دارند.

ارزان ترین مدل

ارزان‌ترین مدل تیگوان در بازار اروپا، دارای پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربو شارژ است که قدرت ۱۲۵ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه دارد. هرچند این ارقام برای خودرویی به وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم (با سیستم تک دیفرانسیل و جعبه‌دندهٔ دستی)، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد؛ اما در شتابگیری عملکرد بسیار خوبی دارد و ظرف ۱۰.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نهایت سرعت این خودرو با کد 1.4TSi BMT 125 S 5dr، حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت آن، ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. مصرف این نسخه از تیگوان با سرعت ثابت بزرگراه، ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک شهری، ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

شاهکار فولکس واگن

شاهکار فولکس‌واگن، با ارائهٔ نسخهٔ دیگری از تیگوان با پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ادامه می‌یابد. با بهینه‌سازی سیستم توربو شارژ، مدل  1.4TSi BMT 150 S 5dr، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تأمین می‌کند که برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت درزمانی نزدیک به ۹ ثانیه کافی است. نهایت سرعت این مدل، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و میانگین مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در اختیار می‌گذارد.

مصرف سوخت

بیشترین مصرف سوخت این خودرو، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است؛ درحالی‌که می‌تواند با سرعت ثابت، حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین داشته باشد. این مدل از تیگوان، محبوبیت زیادی در بازار جهانی دارد و با طیف وسیعی از آپشن‌های فنی مثل جعبه‌دندهٔ ۶ سرعتهٔ دستی یا خودکار، در کنار سیستم دو دیفرانسیل مدرن فولکس‌واگن موسوم به 4MOTION قابل‌خرید خواهد بود.

مدل توربو شارژ

فولکس‌واگن تیگوان، تنها با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو شارژ و مجهز به اینترکولر در آمریکا ارائه می‌شود که قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه دارد. این خودرو با کد 2.0TSi BMT 150 SEL 5dr شناخته می‌شود و در همهٔ مدل‌ها، با جعبه‌دندهٔ ۸ سرعتهٔ خودکار ارائه می‌شود.

این خودرو (بسته به سطح آپشن‌ها و وزن خالص)، درزمانی بین ۸ تا ۸.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت برای تیگوان ۲ لیتری، ۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در ترافیک شهری به ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

قدرتمندترین مدل

قدرتمندترین نمونهٔ فولکس واگن تیگوان که با توجه به قیمت بالا و شرایط فنی خاص، در بیشتر نقاط جهان ارائه نمی‌شود، دارای پیشرانهٔ ۲ لیتری به قدرت ۲۲۰ اسب بخار است. گشتاور این مدل، ۳۵۰ نیوتن‌متر است و از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود.

این نسخه از تیگوان، با پسوند Allspace نیز شناخته می‌شود و می‌تواند درزمانی حدود ۶.۵ ثانیه، به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، درحالی‌که نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و فقط با جعبه‌دندهٔ ۷ سرعتهٔ خودکار و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند 4MOTION ارائه می‌شود.

گزینه های قابل انتخاب

گزینه‌های قابل انتخاب از میان تجهیزات فنی و ظاهری مختلف، برای خریدار تیگوان در بازار جهانی بسیار زیاد هستند. در گام اول، ۱۴ رنگ مختلف برای بدنه قابل سفارش خواهد بود؛ درحالی‌که ترکیب رنگ داشبورد و صندلی‌ها، ۹ حالت مختلف دارد. ۷ مدل رینگ‌اسپرت هم برای تیگوان پیش‌بینی‌شده است که شامل سایزهای ۱۷ اینچ تا ۲۰ اینچ می‌شود.

ارزان ترین نسخه

ارزان‌ترین نسخهٔ تیگوان، با پسوند S شناخته می‌شود و از سال ۲۰۱۷، دارای نمایشگر ۸ اینچ و رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ است. پوشش صندلی‌های این مدل، چرم مصنوعی و به‌صورت تک‌رنگ سیاه خواهد بود که هماهنگ با داشبورد ارائه می‌شود. سیستم رادیوی پیشرفتهٔ فولکس‌واگن موسوم به DAB، ناوبری ماهواره‌ای، پخش‌کنندهٔ CD، امکان اتصال حافظهٔ جانبی از طریق درگاه USB و کارت‌خوان SD، پخش موسیقی و ارتباط با گوشی هوشمند از طریق بلوتوث، دریافت و نمایش پیام کوتاه (SMS)، از امکانات استاندارد تیگوان هستند.

بالاتر از مدل S

بالاتر از مدل S، نسخهٔ SE قابل‌خرید است که علاوه بر آپشن‌های استاندارد، دارای فرمان چرم، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ، کروز کنترل هوشمند، مه شکن قدرتمند و تهویهٔ مطبوع سه‌گانه است. امکان سفارش تیگوان SE با سیستم ناوبری پیشرفتهٔ فولکس‌واگن وجود دارد که همراه با نرم‌افزار Car-Net ارائه می‌شود. این آپشن در کنار مسیریابی عالی و راهنمایی راننده در پیدا کردن مقصد، اطلاعات هواشناسی و قوانین محلی مربوط به راهنمایی و رانندگی را در اختیار می‌گذارد که شامل بهترین مکان برای سوخت‌گیری و پارک خودرو نیز می‌شود.

دیگر مدل

دیگر مدل تیگوان با آپشن‌های بیشتر، با کد SEL شناخته می‌شود. صندلی‌های جلوی این خودرو، تمام الکتریکی هستند و در ۱۴ حالت تنظیم می‌شوند؛ به صورتی که حتی در بخش پهنای زانو، قابل‌تغییر خواهند بود. گرم‌کن داخل صندلی‌های ردیف اول و فرمان چرم وجود دارد؛ درحالی‌که امکان سفارش ماساژور نیز برای صندلی‌ها وجود دارد.

سانروف الکتریکی، تمام سقف این مدل را شامل می‌شود، درحالی‌که روشنایی ملایم داخلی از طریق LED-های داخل اتاقک تأمین خواهد شد. این نسخه، دارای نمایشگر ۱۲.۳ اینچ پشت فرمان نیز خواهد بود که با سیستم اطلاع‌رسانی پویا (Active Info Display) حتی نقشه‌های ماهواره‌ای و مسیریابی را انجام می‌دهد.

فناوری نمایش اطلاعات روی شیشهٔ جلو (Head-up Display) با چراغ‌های تمام LED در جلو، عقب و روشنایی روز، همراه رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچ، مجموعهٔ نسبتاً کاملی از آپشن‌های تیگوان در اختیار می‌گذارد.

بالاترین سطح آپشن ها

بالاتری سطح آپشن‌های تیگوان، در مدل R-Line دیده می‌شود که علاوه بر امکانات دیگر مدل‌ها، ازنظر ظاهری نیز متمایز است. این خودرو با یک سپر اسپرت و کاملاً متفاوت شناخته می‌شود که رینگ‌های اسپرت ۲۰ اینچ و عبارت R-Line روی جلوپنجره را به همراه دارد. لوگوی اختصاصی این نسخه، در قسمت‌های مختلف تیگوان، خصوصاً پشت‌سری صندلی‌ها و تودری‌های آن دیده می‌شود. چرم مرغوب و طبیعی، مهم‌ترین آپشن لوکس برای اتاقک تیگوان R-Line است.

یکی از ایمن ترین ها

به‌جرئت می‌توان فولکس‌واگن تیگوان را یکی از ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند دنیا دانست. این مدل، همواره در لیست برترین محصولات جهان ازنظر حفظ جان سرنشینان قرار دارد و با توجه به عملکرد عالی در آزمون‌های تصادف و سطح بالای فناوری‌های ایمنی، موردتوجه علاقه‌مندان است.

نتیجه آزمون تصادف فولکس واگن تیگوان

نتیجهٔ آزمون تصادف موسسهٔ ایمنی خودروی اروپا نشان می‌دهد که تیگوان برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۶ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۸۴ درصد خواهد بود. عابران پیاده نیز در صورت تصادف با این خودرو، ۷۲ درصد احتمال زنده ماندن خواهند داشت؛ چراکه بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در تیگوان وجود دارد. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۶۸ درصد محاسبه‌شده است.

ایربگ ها

تمامی مدل‌های تیگوان دارای ۷ ایربگ هستند که شامل ۴ ایربگ استاندارد برای سر و شانهٔ سرنشینان جلو، دو کیسه هوای پرده‌ای در قسمت عقب و یک مورد در بخش زانوی راننده می‌شود. به لطف دوربین عقب و حس‌گرهای متعدد که پیرامون خودرو قرار دارند، فناوری پارک کمکی (Park Assist system) به‌خوبی عمل می‌کند. ضمن اینکه، نسخه‌های SE از فولکس‌واگن تیگوان، دارای پارک خودکار هستند.

حس گرها

حس‌گرهای جلو، به‌خوبی با ترمز اضطراری هماهنگ شده‌اند و در صورت تشخیص احتمال برخورد با عابران یا موانع، عمل می‌کنند. این فناوری، همراه با کروز کنترل هوشمند (ACC) کارایی بسیار خوبی در ترافیک شهری خواهد داشت و بی‌نیاز از دخالت راننده، عمل کاهش و افزایش سرعت تا حد مجاز را انجام می‌دهد.

دیگر سامانه‌های مربوط به فناوری خودران که در خودروهای مدرن وجود دارد، مثل تشخیص اجسام در نقطهٔ کور و هشدار تعویض لاین، در تیگوان SE،SEL و E-Line وجود دارد.

نشستن پشت فرمان

نشستن پشت فرمان تیگوان، تجربهٔ رضایت‌بخشی است. صندلی‌های راحت، طراحی داخلی قابل‌قبول و آپشن‌های متنوع، حس خوبی به رانندهٔ تیگوان می‌دهد. اگر تجربهٔ سواری با خودروهای معمول کلاس کراس اوور از برندهای آسیایی را داشته باشید، متوجه تفاوت‌های این خودرو با رقبای غیر آلمانی خواهید شد. ظرافت طراحی اتاقک و هماهنگی آن با نیازهای سرنشین تیگوان، غیرقابل‌انکار است و ارزش بالای محصولی از فولکس‌واگن را نشان می‌دهد.

داشبورد فولکس واگن تیگوان

پیش‌ازاین اشاره کردیم که فضای داخلی تیگوان، جادار و راضی‌کننده است. در کنار در، زیر کشوی کنسول، میان داشبورد و قسمت‌هایی از این قبیل، می‌توان حجم قابل‌توجهی کاغذ، تلفن همراه و حتی بطری‌های بزرگ نوشیدنی گذاشت.

در مقایسه با خودروهای شاسی‌بلند موجود در ایران، تنها هیوندای سانتافه است که صندوق باری نزدیک به حجم تیگوان ارائه می‌کند و دیگر خودروهای شاخص در این کلاس، نظیر هیوندای توسان، نیسان ایکس‌تریل، کیا اسپورتیج و رنو کولئوس، قابل‌مقایسه با تیگوان ازنظر فضای صندوق‌عقب نیستند. نکتهٔ مهم در طراحی صندوق این خودرو، هم‌سطح بودن کف، با لبه سپر است که گذاشتن و برداشتن وسایل را ساده‌تر می‌کند.

فضای داخلی جادار

اگر انسان بالغ با قدی حدود ۱۸۰ سانتیمتر را شاخص یک سرنشین بزرگ‌سال تصور کنیم، تیگوان برای ۵ نفر کاملاً مناسب است. فضای ردیف دوم، در قسمت فاصلهٔ زانو تا صندلی جلو و فاصلهٔ سر تا سقف، ایدئال است و راحتی بسیار خوبی فراهم می‌کند.

شبیه به آنچه در هواپیماهای مسافربری دیده‌ایم، پشت صندلی جلو و در مقابل سرنشین عقب، جایگاهی جمع‌شونده برای قرار دادن ظرف غذا و نوشیدنی وجود دارد که مسلماً در سفرهای طولانی‌مدت، کارآمد است. صندلی‌های عقب، حالت ریلی دارند و فاصلهٔ آن‌ها تا صندلی جلو، قابل‌تغییر خواهد بود تا در مواقع لازم، بتوان فضای بیشتری برای صندوق‌عقب در اختیار داشت.

مناسب برای سفرهای طولانی

تیگوان برای سفرهای طولانی‌مدت بین‌شهری، یا کوتاه‌مدت داخل شهری مناسب است. حتی نسخهٔ پایه از این خودرو، ۱۲۵ اسب بخار قدرت دارد و به لطف فناوری‌های مدرن فولکس‌واگن، در کمتر از ۱۱ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای رانندهٔ یک کراس‌اور، راضی‌کننده است. دید خوب راننده به اطراف و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر که در همهٔ نسخه‌ها وجود دارد، استفادهٔ روزانه از تیگوان را توجیه می‌کند.

آپشن های رفاهی

آپشن‌های فنی و رفاهی تیگوان، تأثیر زیادی در رضایت کاربران آن دارند. به‌عنوان‌مثال، سیستم DCC به راننده این امکان را می‌دهد تا میزان سختی فنربندی و بخش تعلیق را، بین سه حالت استاندارد، نرم (Comfort) و سخت (Sport) تنظیم کند. سکوت اتاقک هم، برای خودرویی با سایز بدنهٔ بزرگ، حتی در سرعت‌های بالای بزرگراه، بسیار خوب ارزیابی‌شده است.

نکات منفی

از نکات منفی این خودرو می‌توان به سواری نه‌چندان اسپرت آن اشاره کرد که در شتابگیری ناگهانی به هنگام سبقت‌های بزرگراه، کمی کند عمل می‌کند. تیگوان در بسیاری از قطعات داشبورد و داخل در، از پلاستیک سخت استفاده کرده است که حس لوکس این خودرو را، کاهش می‌دهد، هرچند که متریال عالی صندلی‌ها، راضی‌کننده است.

آزمون فنی

در آزمون‌های فنی فولکس‌واگن تیگوان که توسط معتبرترین رسانه‌های خودرویی دنیا انجام‌شده است، به خریداران احتمالی توصیه می‌شود تا نمونهٔ تک دیفرانسیل را به نسخهٔ دو دیفرانسیل، ترجیح دهند.

هرچند که فناوری مدرن 4MOTION شبیه به سیستم کواترو در آئودی، به هنگام حرکت تیگوان دو دیفرانسیل در مسیرهای برفی یا دارای گل‌ولای فراوان، کارآمد و مفید خواهد بود اما بهتر است افرادی که علاقه‌مند ماجراجویی در طبیعت نیستند یا در مناطقی کم‌بارش شبیه ایران زندگی می‌کنند، تیگوان تک دیفرانسیل خریداری کنند تا مصرف سوخت کمتر و چابکی بیشتری در اختیار داشته باشند.

فرم بدنه و سپرهای تیگوان ، طوری طراحی‌شده است که توانایی حرکت در دست‌اندازهای عمیق را کاهش می‌دهد و در صورت عبور از چنین مسیرهایی، امکان آسیب‌دیدگی زیادی دارد.