بی وای دی F3

بی وای دی F3

مشخصات فنی بی وای دی F3

کشور تولید کنندهایران
نام خودروبی وای دی اف 3 دنده ای 1397-1398
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلB Segment
وزن1210 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو195/60 R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب195/60 R 15
حجم موتور1500 cc
نوع موتوربنزین سوز
تعداد سیلندرها4
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک50 لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)107 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه ( 80 کیلو وات )
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)145 نیوتن متر در 4800 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)71.33 اسب بخار بر لیتر
نوع جعبه دندهدنده دستی
تعداد دنده (جلو)5
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع سیستم ترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS) سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
نوع سیستم تعلیقسیستم تعلیق پیشرفته مستقل
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبثابت با فنر پیچشی
کمک فنرهای جلوهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانهیدرولیک ( HPS ) با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در تصادفات
حداکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)
مصرف سوخت شهری
مصرف سوخت جاده ایی
سیکل ترکیبی مصرف سوخت5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )دارای 2 کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین)
سیستم های پایداری و کمک راننده
سیستم های امنیتی و حفاظتیقفل مرکزی و سیستم ضد سرقت با صدای هشدار و کلید هوشمند (PIC)، کمربند ایمنی سه نقطه ای صندلی های جلو و عقب ، هشدار بسته نبودن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
سیستم فرمان و هدایت پذیری
نوع غربیلککنترل سیستم صوتی، پاسخگوئی به تماس ها و دوربین جانبی روی غربیلک فرمان
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع برقی
سیستم صوتی و تصویریسیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 تیوتر
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمایش چند منظوره لمسی 8 اینچ با سیستم عامل اندروید، ورودی های USB، AUX، SD Card و بلوتوث،امکان ارتباط با تلفن همراه و پاسخگوئی تماس ها ، امکان نصب نرم افزار GPS
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین در 4 جهت
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرمی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس (Isofix)
سیستم آیینه هاآئینه‌های جانبی برقی، تاشو با راهنما و چراغ خوش آمدگویی
سیستم شیشه ها4 شیشه برقی، مجهز به گرمکن شیشه عقب
سیستم های سقفسان روف
سیستم روشنایی جلوچراغ های جلوی روشنایی در روز (Daylight)،روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو و چراغ بدرقه ، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو
سیستم روشنایی عقبچراغ های ال ای دی / دارای مه شکن
سنسورهای پیش فعال4 عدد سنسور پارک بر روی سپر عقب
سیستم های کمک رانندگیدوربین دید جانبی زیر آینه سمت راست و دوربین دید عقب

بی وای دی F3

بی وای دی F3 ، جالب است بدانید، BYD چین، هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودروهای پلاگین هیبرید جهان است و بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از این قبیل محصولات، شامل دو مدل F3DM و Qin، در سال ۲۰۱۶ به فروش رسانده است. گروه BYD درزمینهٔ تولید انواع خودروهای تمام برقی، خصوصاً اتوبوس برقی، فعالیت گسترده‌ای دارد و قرار است ون الکتریکی E6 را باقیمتی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان، در کشورمان عرضه کند.

بی وای دی در ایران

نمونه‌ای از مدل بی وای دی F3 که وارد ایران شده است، یک محصول صادراتی محسوب می‌شود و با ظاهر ساده‌تر نیز، در بازار چین فروخته خواهد شد. خودروی مذکور، ازنظر نوع چراغ‌ها، سپر و تزئینات داشبورد، جذابیت بیشتری نسبت به مدل اصلی دارد و علاوه بر ایران، در روسیه و کشورهای امریکای جنوبی، حضور خواهد داشت.

ترکیب میتسوبیشی و آلمان

بی وای دی F3 ، از سال ۲۰۰۵ تولید می‌شود و معمولاً از پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ساخت میتسوبیشی و سیستم ترمز بوش آلمان استفاده کرده است، هرچند که اندک نمونه‌هایی مجهز به پیشرانهٔ توربو شارژ ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی نیز داشته است، اما آخرین‌مدل از بی وای دی F3 که در چین فروخته می‌شود و در ایران حضور خواهد داشت، دارای پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ساخت بی‌وای‌دی است.

شباهت با تویوتا

شباهت نمای بیرونی مدل بی وای دی F3 با محصولات تویوتا، اتفاقی یا کپی کاری نیست، چراکه پلتفرم نسل نهم تویوتا کرولا که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تولید می‌شد، امروزه در اختیار بی‌وای‌دی و خودروی بی وای دی F3 قرارگرفته است. این مدل به‌تنهایی، بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه در سال، فروش داخلی و خارجی دارد، ضمن اینکه محصولات دیگری نظیر خودروی هیبریدی F3DM، هاچ بک G4R و  F3R، در کنار سدان های G4 و L4 هم، از مدل بی وای دی F3 نشات گرفته‌اند.

زیبایی غیر قابل انکار اف 3

آنچه مسلم است، علاوه بر پلتفرم، ظاهر بی وای دی F3 نیز شباهت بسیار زیادی به تویوتا کرولا و خصوصاً مدل ۲۰۱۵ این محصول دارد. از کلیات که بگذریم، زیبایی نمای روبرو، غیرقابل‌انکار است و برای خریدار ایرانی، جذابیت خواهد داشت. چراغ‌ها، اسپرت و کشیده هستند، تا آنجا که به زیر جلوپنجره می‌رسند. فرم کلی چراغ‌ها با جلوپنجره، تشکیل یک منحنی پیوسته می‌دهد که علاوه بر انسجام در طراحی، به‌خوبی لبهٔ کاپوت جلو را پوشش می‌دهد. لوگوی BYD در وسط اما متمایل به بالا نصب‌شده است تا جلوپنجرهٔ دوتکه با طرح فلزی بال پرنده و پلاستیک مشبک، جلوهٔ بهتری داشته باشد.

خطوط حجم دهنده اف 3

طراحان BYD ، از خطوط حجم دهنده در سپر و کاپوت جلو، به‌خوبی استفاده کرده‌اند تا شخصیتی انتقام‌جو و البته تقویت‌شده برای بی وای دی F3  خلق شود. درحالی‌که خطوط مورب کاملاً هماهنگ با سایز چراغ و جایگاه لوگوی BYD ، روی درپوش موتور کشیده شده‌اند و در امتداد چراغ‌ها و روی سپر هم، دیده می‌شوند. شاید تنها ایراد در طراحی نمای روبروی مدل بی وای دی F3 ، استفاده از ادوات پلاستیکی در بخش پایین سپر باشد که خصوصاً در گوشه‌ها و محل قرارگیری مه شکن‌ها، حس یک خودروی ارزان‌قیمت را یادآوری می‌کند.

طراحی جانبی اف 3

طراحی بی وای دی F3 در نمای جانبی، چنگی به دل نمی‌زند و البته دلیل این سادگی در فرم درها و صندوق، پلتفرم قدیمی آن است. فراموش نکنیم شاسی و بدنهٔ اصلی این خودرو، مربوط به تویوتا و سال‌های ۲۰۰۰ است، پس نمی‌توان انتظار سقف شیب‌دار و حالت فست‌بک در قسمت عقب بی وای دی F3 داشت. در عوض، بی‌وای‌دی، روی درها خلاقیت به خرج داده و با خطوطی که از چراغ عقب تا گلگیر جلو، در امتداد دستگیره‌ها کشیده شده‌اند و همچنین با برشی ناقص در نزدیکی رکاب‌ها، یکنواختی آزاردهندهٔ نمای جانبی را کاهش داده است. البته، حالت جعبه‌ای خودرو، خصوصاً در قسمت عقب، توی ذوق می‌زند.

نمای پشت اف 3

نمای کلی پشت بی وای دی F3 ، در حد یک سدان چینی ارزان‌قیمت است و مدل‌های قدیمی مثل ام‌وی‌ام 550 را تداعی می‌کند. به دلیل صندوق‌عقب برآمده، حتی باوجود چراغ‌های مدرن هم، این بخش از بی وای دی F3 چندان جذاب و دلربا نیست. از سویی دیگر، حجم دهی بدنه و خصوصاً سپر عقب، به‌خوبی انجام‌شده است و به لطف استفاده نکردن از ادوات پلاستیکی زیر سپر (که در خودروهای چینی مرسوم است)، کمی مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد. انحنای لبهٔ صندوق و همچنین قطعهٔ نقره‌ای‌رنگ سرتاسری در امتداد چراغ‌های عقب، از دیگر ترفندهای بی‌وای‌دی برای تقویت ظاهر بی وای دی F3 است.

نمره خوب در طراحی بی وای دی اف 3

درمجموع، با توجه به کلاس قیمتی و کشور سازندهٔ بی وای دی F3 ، می‌توان نمرهٔ خوبی به طراحی آن داد، چراکه برای عامهٔ مردم، جذابیت نمای روبرو اهمیت بسیار زیادی دارد و البته بی وای دی F3 هم از دید بغل و پشت، هرچند قدیمی و دلسردکننده است، اما زشت و زننده ارزیابی نمی‌شود. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۶۱۷ میلی‌متر با عرض ۱۷۱۶ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۸۰ میلی‌متر است که بافاصله محورهای ۲۶۱۵ میلی‌متر ارائه می‌شود.

طراحی داخلی بی وای دی اف 3

زیبایی ظاهر مدل بی وای دی F3 ، تا حدودی در اتاقک خودرو هم دیده می‌شود. در این بخش، شاهد استفاده از خطوط مورب هستیم که هماهنگ بافرم نمای روبرو، خصوصاً چراغ‌های جلو به نظر می‌رسد. حتی ارزان‌ترین نسخهٔ بی وای دی F3 مجهز به آپشن‌های نسبتاً کاملی است که شاید مهم‌ترین آن برای خریدار ایرانی، نمایشگر لمسی میان داشبورد باشد. در این خودرو، شاهد مانیتور لمسی ۸ اینچ هستیم که باکیفیت متوسط، نیازهای کاربر در این سطح قیمتی را به‌خوبی پوشش می‌دهد.

داشبورد بی وای دی اف 3

برای کاهش هزینه‌های تولید، بی‌وای‌دی از ضعیف‌ترین متریال ممکن برای ساخت داشبورد استفاده کرده که بهتر است بگوییم، پلاستیک ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. شاید در بخشی از قسمت‌های داشبورد، کمی نرمی احساس شود، اما درمجموع نمی‌توان از لمس کردن داشبورد بی وای دی F3 ، لذت برد.

این موضوع در زیردستی‌های قرمزرنگ داخل در، که توسط سرنشین جلو دیده می‌شود؛ کاملاً توی ذوق می‌زند و ارزان بودن مواد مصرفی را یادآوری می‌کند. به‌جز صندلی‌ها، تقریباً هیچ قسمت از فضای داخلی؛ دارای پوشش پارچه‌ای یا شبه چرم نیست. درحالی‌که بسیاری از خودروهای چینی امروزی، از پوشش صندلی‌ها برای تودری استفاده می‌کنند.

طراحی جلو داشبورد بی وای دی اف 3

اگر بخواهیم به نکات مثبت در طراحی داخلی بی وای دی F3 اشاره‌کنیم، باید به ادوات نقره‌ای‌رنگ متعددی توجه کنیم که در فرمان، داشبورد و جعبه‌دنده استفاده‌شده است. فرم کلی مجراهای هوای تهویه مطبوع با طرح پاپیونی، ابتکاری خلاقانه‌ای محسوب می‌شود که با خطوط مورب کشیده شده تا پایین داشبورد، مدرن و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. صندلی‌های بی وای دی F3 ، راحت و قابل‌قبول هستند و مواد به‌کاررفته در آن‌ها، بهتر از نمونه‌های موجود در خودروهای مشابه ساخت داخل است.

صندلی ها بی وای دی اف 3

درمجموع، فضای نشیمن بی وای دی F3 ، اسپرت و جوان‌پسند است. دید مناسبی به اطراف وجود دارد، اما راننده خودرو در مقایسه با خودروهای مشابه این کلاس، نزدیک به پنل پشت فرمان خواهد بود. در صندلی‌های عقب، راحتی قابل‌قبولی برای یک فرد بلندقدر دیده می‌شود، اما فضای سر، خصوصاً به هنگام ورود و خروج به خودرو، کافی نیست. از سویی دیگر، می‌توان نسبت به صندوق‌عقب بی وای دی F3 ، حس بسیار خوبی داشت و از ۴۳۰ لیتر فضای مفید که تقریباً به‌اندازهٔ صندوق ۴۵۰ لیتری سمند بنزینی است، به‌خوبی استفاده کرد.

موتور بی وای دی اف 3

هرچند که بی وای دی F3 ، با دو نوع جعبه‌دندهٔ مختلف در چین عرضه می‌شود، تنها یک پیشرانه برای آن در نظر گرفته‌شده است. موتور ۱.۵ لیتری بی وای دی F3 ، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند که از این نظر، کاملاً مشابه دیگر سدان های ارزان‌قیمت چینی است. موفق به آزمون زمان‌گیری این خودرو، با بنزین وطنی انجام‌نشده‌ایم، اما با توجه به وزن خالص ۱۲۴۰ کیلوگرمی بی وای دی F3 و استفاده از جعبه‌دندهٔ دستی، زمانی حدود ۱۲.۵ تا ۱۴ ثانیه برای رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

نهایت سرعت بی وای دی اف 3

نهایت سرعت، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت عنوان‌شده است، که البته اهمیت زیادی ندارد، اما برای یک سدان اقتصادی، آمار مربوط به مصرف بنزین، تعیین‌کننده خواهد بود. بنا به ادعای شرکت واردکننده، میانگین مصرف سوخت بی وای دی F3 ، کمتر از ۶ لیتر و دقیقاً ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

مصرف سوخت بی وای دی اف 3

حتی اگر این اعداد را، ترجمه‌شده از کاتالوگ چینی بدانیم و شرایط مربوط به بنزین ایران را با توجه به وزن خالص و نوع پیشرانه برای بی وای دی F3 شبیه‌سازی کنیم، می‌توان امیدوار بود که میانگین مصرف سوخت، در محدودهٔ ۶.۵ تا ۷ لیتر باشد و در سفرهای کوتاه‌مدت شهری، به مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سید. این ارقام، می‌تواند در سرعت ثابت بزرگراه، تنها ۶ لیتر یا در حالت ایدئال با بنزین اکتان بالا، ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد برای کاربران ایرانی، رضایت‌بخش خواهد بود.

چیدمانی چشم نواز در بی وای دی اف 3

نکتهٔ جالبی که دربارهٔ سدان بی‌وای‌دی وجود دارد، چیدمان مهندسی‌شده و چشم‌نواز ادوات فنی زیر کاپوت است. هرچند که خودروهای وطنی، همچنان از قاب پیشرانه و محافظ صوتی قابل‌قبول در محصولات خود استفاده نمی‌کنند، پیشرانه و دیگر اجزا بی وای دی F3 ، به‌خوبی پوشش داده‌شده‌اند و با ظاهر خوبی همراه هستند. رادیاتور بافاصله از موتور و دقیقاً پشت جلوپنجره قرار دارد که به لطف استفاده از دو فن، عملکرد خوبی خواهد داشت.

گیربکس بی وای دی اف 3

فعلاً، خبری از واردات نمونهٔ دنده خودکار بی وای دی F3 به ایران نیست و نسخهٔ مجهز به جعبه‌دندهٔ دستی ۶ سرعتِ، قابل‌خرید خواهد بود. این موضوع، از دیدگاه فنی، یک نکتهٔ مثبت محسوب می‌شود چراکه تجربه نشان داده است، گیربکس‌های خودکار چینی، عملکرد سریعی ندارند و نه‌تنها باعث افت شتاب خودرو می‌شوند، تأثیر منفی بر میانگین مصرف سوخت خواهند داشت. از سویی دیگر، در رنج قیمتی بی وای دی F3 ، استفاده از جعبه‌دندهٔ دست، کاهش قیمت ۵ تا ۸ میلیون تومانی نسبت به نسخهٔ خودکار، به دنبال دارد.

آپشن بی وای دی اف 3

باید اعتراف کنیم، سطح آپشن‌های به‌کاررفته در بی وای دی F3 ، در کلاس قیمتی این خودرو کم‌نظیر است و به‌هیچ‌وجه، قابل‌مقایسه با محصولات تولید داخل نیست. هرچند که نمی‌توان، این محصول چینی را با خودروهای طراز اول دنیا مقایسه کرد، ازنظر امکانات رفاهی، امتیاز بسیار خوبی دارد.

نمایشگر ۸ اینچی و لمسی، اولین چیزی است که در اتاقک بی وای دی F3 جلب نظر می‌کند. دوربین و امکانات پخش چندرسانه‌ای، همراه با ۶ بلندگو (۴ بلندگوی اصلی و دو تیونر) فراهم است. اینکه امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی، از طریق بلوتوث و ادروید اتو وجود دارد، اما راهی برای هماهنگ کردن گوشی‌های اپل به نمایشگر بی وای دی F3 پیش‌بینی‌نشده است.

درگاه ها بی وای دی اف 3

درگاه‌های USB، AUX و ورودی حافظهٔ SD در این خودرو وجود دارد و می‌توان ارتباط تلفنی خود را به آن منتقل کرد. اولین نمونهٔ واردشده به ایران از خودروی بی وای دی F3 ، فاقد ناوبری ماهواره‌ای فارسی بود که به‌احتمال فراوان، توسط شرکت واردکننده، فراهم خواهد شد.

جالب است بدانید، علاوه بر دوربین عقب، دوربین دیگری زیر آینه‌بغل وجود دارد که تصویر آن، از طریق نمایشگر قابل‌مشاهده است. این آپشن، معمولاً در شاسی‌بلندهای لوکس دیده می‌شود و به پارک خودرو در کنار جدول، کمک زیادی می‌کند.

تجهیزات بی وای دی اف 3

بی وای دی F3 ، دارای شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت، چراغ‌های LED عقب، مه شکن عقب و جلو، روشنایی روز، خاموش شدن تأخیری چراغ‌های جلو (چراغ بدرقه)، رینگ‌های اسپرت سایز ۱۵ اینچ، آینه‌های برقی جمع‌شونده و مجهز به راهنما، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو، آنتن کوسه‌ای و سانروف برقی است.

فرمان بی وای دی F3 ، دارای کلیدهای مفیدی است که علاوه بر کنترل سیستم پخش چندرسانه‌ای، ارتباط تلفنی و دوربین‌های خودرو را، مدیریت می‌کند. از دیگر امکانات بی وای دی اف 3 می‌توان به نمایشگر تک‌رنگ و دیجیتال بالای داشبورد اشاره کرد که ساعت محلی، درجه حرارت محیط و هشدارهایی مثل بسته نبودن کمربند را اطلاع‌رسانی می‌کند.

ایمنی بی وای دی اف 3

بی وای دی F3 ، طبق معمول سدان های چینی امروزی دارای ۵ ستارهٔ ایمنی از بنیاد آزمون تصادف خودروهای چین است. هرچند که امتیازات یک موسسهٔ چینی به محصولات این کشور، چندان قابل استناد و موردقبول نیست، نباید فراموش کنیم با خودرویی مواجه هستیم، که پلتفرم تویوتا را به همراه دارد. پس می‌توان اطمینان داشت در مواجه با تصادف، استقامتی همانند تویوتا کرولای مدل ۲۰۰۷ داشته باشد.

در لیست آپشن‌های ایمنی بی وای دی F3 ، سیستم کنترل کشش (ESP) و جلوگیری از حرکت ناخواسته درشیب (HSA) دیده نمی‌شود درحالی‌که در کاتالوگ اصلی این خودرو در چین، EPS دیده می‌شود. در عوض، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم الکترونیکی قدرت ترمز (EBD) وجود دارد. دو کیسهٔ هوا، مخصوص راننده و سرنشین جلو پیش‌بینی‌شده است که حداقل استاندارد واردات خودرو به کشور خواهد بود. قفل ایمنی کودک و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس (نگه‌دارندهٔ مخصوص صندلی کودک) در بی وای دی F3 ، ارائه می‌شود.

نقد بی وای دی اف 3

در نقد توانایی‌های بی وای دی F3 ، باید به چند نکته توجه داشت. اول اینکه قیمت نهائی این خودرو، تا حد زیادی پائین آورده شده است، پس باید در کلاس قیمتی خاص خود و در مقایسه با دیگر محصولات قابل‌خرید در ایران، بررسی شود. نکتهٔ دوم، نوع نگاه مشتری و اهمیتی است که او به ویژگی خاصی در یک خودرو می‌دهد.

سدان بی‌وای‌دی، سواری نرم و قابل‌قبولی ارائه می‌دهد که با توجه به سطح فنی خوب شرکت سازنده در مقایسه با دیگر برندهای چینی و ایرانی، از بی وای دی F3 قابل‌انتظار است. سکوت حاصل از عایق‌کاری اتاق و پیشرانه، فراتر از محصولات متداول وطنی و نسبتاً خوب ارزیابی می‌شود. در بحث شتابگیری، مسلماً پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۰۷ اسب بخار، نیازهای یک رانندهٔ جوان و تشنهٔ هیجان را برآورده نمی‌کند و اگر بخواهیم با نمونه‌های داخلی مقایسه کنیم، بهتر از سمند ۱.۸ لیتری و کمی کندتر از تندر ۹۰ خواهد بود.

ارگونومی بی وای دی اف 3

در بحث ارگونومی صندلی‌ها، بی وای دی F3 بسیار بهتر از هم‌کلاس‌های ایرانی خود عمل می‌کند که مسلماً به دلیل طراحی مدرن آن است. پشت فرمان، فضای جادار و ایدئال این کلاس، فراهم نیست و کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما در صندلی عقب، زانوها راحتی بسیار خوبی دارند و یک فرد بلندقد، می‌تواند سفرهای طولانی‌مدت را تحمل کند، هرچند که در قسمت بالای سر، فاصلهٔ زیادی با سقف موجود نیست و خصوصاً در هنگام پیاده شدن، باید کمی به جلو خم شد. صندوق بار ۴۸۰ لیتری، به لطف عریض بودن کاپوت عقب و طراحی دوتکهٔ چراغ‌های پشت، جای شکایت باقی نمی‌گذارد.

همان‌طور که در بخش آپشن‌های فنی اشاره شد، امکانات کم‌نظیری در بی وای دی F3 وجود دارد که شامل دو دوربین پارک و زیر آینه، نمایشگر بزرگ لمسی، آینه‌بغل‌های برقی و سانروف می‌شود. چنین تجهیزاتی برای بسیاری از هم‌وطنان، جذابیت بسیار زیادی دارد.

یک دهه حضور بی وای دی

در بحث فنی و قابلیت اطمینان، سخن گفتن از کیفیت خودرویی که هنوز بنزین ایرانی و جاده‌های پردست‌انداز کشورمان را لمس نکرده است، بیهوده به نظر می‌رسد. تنها می‌توان به این نکته اشاره کرد، که برند بی‌وای‌دی و خصوصاً مدل بی وای دی F3 ، بیش از یک دهه حضور موفق در کشورهای جهان سوم را تجربه می‌کنند.

این موضوع، تأییدکنندهٔ کیفیت بالای ساخت در محصولات بی‌وای‌دی و هماهنگی آن با استانداردهای جهانی نیست، اما می‌توان با توجه به حضور غم‌انگیز محصولات ایرانی در کشورهای همسایه، اطمینان داشت نسخه‌های گوناگون بی وای دی F3 ، عملکرد قابل‌قبولی در بازار چین، کشورهای شمال افریقا و امریکای جنوبی داشته است.