نیو کوراندو 2019 – بررسی پیرمرد جوان کره‌ای

احتمالاً نام شرکت خودروساز “سانگ‌یانگ” را شنیده‌اید. خودروسازی که برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند از خودروسازهای چینی است. اما باید گفت که سانگ‌یانگ یکی از قدیمی‌ترین خودروسازهای کره‌ای آن‌هم باسابقه‌ای 65 ساله است و نیو کوراندو 2019 خودروی جدید این شرکت می باشد.


یکی از خودروهای این سازنده قدیمی، کوراندو است. خودرویی که سی سالی هست در نسل‌های مختلف توسط این کارخانه تولیدشده و اکنون نسل چهارم این خودرو نیز در سال 2019 معرفی و به بازار عرضه‌شده است. نکته جالب درباره نام این خودرو معنی است. نام نیو کوراندو 2019 مخفف عبارت Korea Can Do است معنی آن “کره می‌تواند” است. نامی که شاید یادآور دوران توسعه و رشد این کشور باشد.

اما درباره نیو کوراندو 2019 باید بگوییم همانند دیگر خودروهای سانگ‌یانگ یک شاسی‌بلند نسبتاً باکیفیت است و نسبت به نسل قبلی چه ازلحاظ بدنه و ظاهر و چه ازلحاظ فنی دستخوش تغییرات زیادی شده است. ظاهر خودرو تا حدودی یادآور برادر جوان‌تر (ازنظر ما فرزند) این خودرو یعنی تیوولی شده است که این شباهت را بیش از هر چیز در جلوپنجره و چراغ خودرو می‌تواند دریافت.

نیو کوراندو 2019 را می‌توان رقیبی قدر برای خودروهایی مانند نیسان قشقایی و کیا اسپورتیج قلمداد چه ازلحاظ کارایی و چه ازلحاظ قیمتی باشد. سانگ‌یانگ هدف خود را خانواده‌هایی قرار می‌دهد که به دنبال خودرویی هستند که “هم تاب‌وتوان بالایی برای تحمل سخت داشته باشد و هم لذت رانندگی خانوادگی را به ارمغان بیاورد”.

سانگ‌یانگ با تولید این خودرو همچنان می‌خواهد که باور کنیم از طراحی‌های زمخت و عضلانی قدیم خود دست کشیده و علاوه بر این همچنان افتخار می‌کند که نسبت به رقبا محصولی باقیمتی تقریباً 10 درصد ارزان‌تر با آپشن های برابر می‌تواند ارائه بدهد.

ازجمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به آینه‌بغل‌های تاشو برقی، شیشه آینه گرم‌کن دار، کروز کنترل نوین با فنّاوری جدید که خودرو را در وسط خطوط نگه می‌دارد، حس‌گرهای هوشمند ترمز برای جلوگیری از تصادف، سیستم صوتی نوین، کنترل صوتی روی فرمان و دیگر آپشن های رفاهی است. علاوه بر این موارد، سانگ‌یانگ در کنار سامانه کنترل پایداری معمول در خودروهای خود، سامانه‌های کنترل پیمایش شیب را نیز در این خودرو قرار داده است.

قیمت نیو کوراندو 2019 در نسخه‌های پایه از 33 هزار دلار شروع‌شده و در کامل‌ترین مدل به 39 هزار دلار می‌رسد.

درون خودرو با نقش و نگارهای جذابی روبرو می‌شوید. نورپردازی خاص روی داشبورد بسیار گیراست. از خطوط نورانی LED و با کمک از آینه‌های مخصوص این احساس به شما دست خواهد داد که پشت کاور پلاستیکی، فضایی عمیق و خالی وجود دارد. همین جزئیات را می‌توان روی پوشش‌های روی درب‌ها نیز یافت.

صفحه آمپرها، سرعت‌سنج، نشانگر دور موتور و چراغ‌های چک، همه و همه در یک صفحه‌نمایش کاملاً دیجیتال قرارگرفته‌اند.

سیستم اطلاعات و سرگرمی نیز از یک صفحه لمسی بهره می‌برد که استفاده از آن نیز بسیار آسان است و علاوه بر این از سیستم‌عامل‌های شرکت اپل (carplay) و همچنین اندروید (Android Auto) پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌تواند از نرم‌افزارهای محبوبی مثل اسپاتیفای، و یا Waze بهره برد.

صندلی‌ها از و حتی غربیلک فرمان دارای گرم‌کن هستند. خودرو از سیستم گرمایشی و سرمایشی دو حالتِ بهره می‌برد که می‌تواند دو وضعیت دمایی متفاوت را برای سرنشینان به ارمغان بیاورد. شارژر وایرلس برای تلفن همراه و سانروف نیز ازجمله الزامات خودروهای جدید هستند.

شاید اینجاوآنجا اتاقک خودرو بتوان پلاستیک‌های کم کیفیت یافت و یا کمی از کیفیت چرم صندلی خودرو دلگیر شد، اما باید کلاه‌خود را قاضی بنماییم چون می‌توان تلاش مهندسان طراحی سانگ‌یانگ را برای به ارمغان آوردن کیفیت بالا در جزئیات احساس نمود.

ازنظر فضای داخلی، نیو کوراندو 2019 امتیاز بالایی دارد. خصوصاً فضای سرنشینان عقب که به‌موجب افزایش فاصله بین دو محور خودرو، از راحتی بیشتری برخوردار می‌شوند. فضای صندوق این خودرو 551 لیتر است که در صورت نیاز به فضا برای حمل بار بیشتر، با خواباندن صندلی‌های عقب به‌راحتی می‌توانید به فضایی 1248 لیتری دسترسی پیدا نمایید.

امری که بیش‌ازپیش این خودرو را به یک خودروی خانوادگی چندمنظوره مبدل می‌نماید. کوراندو نسل چهارم موفق شده تا پنج ستاره درخشان استاندارد ایمنی یورو NCAP را به دست آورد.

اکنون به مرحله مهم‌تر و سخت‌تر این بازبینی برای شرکت سانگ‌یانگ می‌رسیم: مصرف سوخت، کیفیت رانندگی و هندلینگ.

باید در تمامی این زمینه‌ها به سانگ‌یانگ آفرین گفت و مرحبا نثار نمود علی‌الخصوص به گروه مهندسی که روی کیفیت رانندگی و هندلینگ خودرو کار نمودند چراکه احساس بدی در پیچ‌ها به راننده و سرنشینان وارد نمی‌شود. نمی‌توان گفت این خودرو بالاترین کیفیت رانندگی را دارد اما بااین‌حال ایراد بزرگی هم نمی‌توان از آن گرفت.

نگارنده این گزارش مدل بنزین سوز دارای گیربکس دستی و دیفرانسیل جلوی نیو کوراندو 2019 را مورد آزمون رانندگی در پیچ‌ها قرار داده است و از کیفیت و پایداری خودرو روی سطح جاده بسیار راضی بوده است. بااین‌حال گزارشگر در نسخه دیزلی دارای گیربکس خودکار و دو دیفرانسیل این خودرو، پایداری کمتری را در دماغه خودرو احساس کرده و اذعان داشته که هنگام گاز دادن در پیچ‌ها خودرو از فرمان‌برداری کمتری برخوردار است.

شاید علت این تفاوت در نحوه انتقال نیرو از جلو به عقب و یا 200 کیلوگرم وزن اضافی باشد که نسخه‌های دیزلی دو دیفرانسیل با خود حمل می‌کنند. شاید هم علت دیگر نحوه توزیع وزن در این نسخه باشد. بااین‌حال باید گفت که نسخه دیفرانسیل جلوی خودرو از کیفیت رانندگی بهتری در سطح جاده و پیچ‌ها برخوردار است.

البته باید موردی مهم را درباره گیربکس دستی نیو کوراندو 2019 بیان نمود و آن این است که مدل موردبررسی در این گزارش به‌راحتی در دنده یک نمی‌رفت. موردی که شاید با کلاچ گیری‌های پی‌درپی رفع شد اما امری است که پشت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌تواند به‌شدت آزاردهنده باشد.

متأسفانه اگر به دنبال نسخه بنزین سوز خودرو که دارای گیربکس خودکار است باشید، باید گران‌ترین نسخه را در نظر بگیرید.

اما آیا ارزش دارد که پول خود را پای نیو کوراندو نسل چهارم بریزیم؟ خوب باید اعتراف نمود که این خودرو نسبت به نسل پیشین خود پیشرفت زیادی داشته و هم‌اکنون مبدل به یکی از گزینه‌های رقابتی جدی برای رقبایش تبدیل‌شده است. اتاقک خودرو بسیار جذاب است و فنّاوری‌های چندرسانه‌ای به‌کاررفته در آن نیز بسیار کاراست.

کیفیت رانندگی هم خوب است و صدای حاصل از موتور، تایرها، و باد تا حد بسیار قابل قبولی کم است. این نکته را هم باید بیان نمود که باوجود پرداخت مبالغ کمتر نسبت به رقبا در این کلاس باید قبول کرد که این امکان وجود دارد این خودرو زودتر و بیشتر ارزش خود را از دست بدهد.